Matte återigen

Alltså precis när man kommer in rätt tänk i matten så är det kapitlet slut. Olikheter heter kapitlet jag är inne på nu och ett tal ser ut Z+2-3z<2z-20 dessa tal har gått hyffsat bra. Men nu kom en riktigt svår

Två taxibolag har följande taxor
Taxi A: Kostnad 100kr + 12kr/km
Taxi B: Kostnad 120kr + 8kr/km

Med olikheten 100 + 12x < 120 + 8x kan vi beräkna för vilken körsträcka x, som taxi A är billigast.
Lös olikheten!

& nu Hanna vill jag ha ett motiverat svar inte "svaret är 5".. för jag fattar inte hur jag ska tänka alls:S..

Tänkte eftersom detta var så svårt så kunde jag hoppa till nästa kapitel, det måste ju vara lättare?!.. det heter Parentesmultiplikation.. känns inte så jäkla lätt haha..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0