Matte

Blir galen alltså.. nu har jag räknat flera tal men hoppat över 1138 som jag inte alls fattar hur jag ska räkna ut.

I en rektangel är den ena sidan 3 gånger så lång som den andra sidan. Rektangelns area är 270 cm2. Bestäm rektangelns kortaste sida.

Typ som en fråga som var om en kvadrat som hade 32cm2 i area. Jag skulle lista ut vad omkretsen blev då är det ju bara att ta roten ur 32cm2 och gånger 4 så blir det ca 23cm. Men jag fattar verkligen inte varför man räknar så här. Likadant med räntesatser, jag får som vanligt rätt svar men jag fattar inte varför jag räknar som jag gör. Jag lär mig liksom bara ordningen på hur man gör och inte anledningen, tror detta kommer att bli mitt fall..

Äsh nu ger jag upp för ikväll.. måste lära mig mera för att klara provet känner jag.. jisses..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0