Tragiskt så jag blir arg

Idag när jag gick rundan med Baltazar så stötte jag på några gamla patienter. De började prata med mig eller heja rättare sagt. En kvinna har jag aldrig träffat förut och hon började yra något om Baltazar och muttrade sedan surt för att jag inte hade någon humor. Jag blir så ledsen när jag ser dessa människor. Jag är helt kraftlös, handlingsförlamad för att jag kan hur mycket jag än vill inte hjälpa dom. De måste själva inse sina problem och ta tag i dom. Men varför ska det vara så svårt?

Jag vet också att det är därför jag inte tål allt positivt snack om droger som är runt IDOL och bara här i Bollnäs finns det så mycket som Jag/Du/Vi eller någon borde ta tag i. Men hur gör man? Hur ska man i en liten stad kunna få fram hur farligt det är med droger och alkohol när hela världen och speciellt kända människor använder det hela jävla tiden?!

Det är få som vet hur svårt det faktiskt är att sluta dricka och droga när man är beroende. Jag är inte säker på att ens jag vet, men jag har en stark aning. Det är inte alltid bara att bestämma sig och sedan inte droga något mer, det är en hel mekanism. Jag skriver inte detta för att ni ska få någon "tycka synd" om känsla för beroende utan för att man faktiskt ska inse att allt inte är så lätt.

Det jag är övertygad om är dock att ALLA som vill sluta dricka och droga KAN göra det. Men alla har inte kraften just nu. De måste nå botten, deras egen botten. Det blir aldrig bättre ju längre tiden går i ett beroende, backen sluttar hela tiden neråt.

Tänk va bra det vore om det bara fanns ett piller som gjorde alla beroende friska igen. Nu menar jag självklart inte sömn/lugnande eftersom det har samma effekt som alkoholen. Utan jag menar ett nytt lila piller som gör alla lyckliga och kloka utan biverkningar. Tyvärr så finns inte detta och kommer aldrig att göra. Men vad ska vi göra då? Hur ska vi tillsammans fixa detta enorma problem?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0