Tusen gånger starkare

Handling:
Signe är 15 år och går i nian. I klassrummet är hon nästan osynlig, det är killarna som dominerar. Men en dag kommer en ny elev till klassen: Saga, en tjej med självförtroende och styrka. Hon är tusen gånger starkare än de andra och vågar ta plats på samma sätt som killarna. Signe och de andra blir nyfikna, saker och ting förändras i klassen.

Handling:
Signe är 15 år och går i nian. I klassrummet är hon nästan osynlig, det är killarna som dominerar. Men en dag kommer en ny elev till klassen: Saga, en tjej med självförtroende och styrka. Hon är tusen gånger starkare än de andra och vågar ta plats på samma sätt som killarna. Signe och de andra blir nyfikna, saker och ting förändras i klassen. Men till vilket pris?

Filmen är en dramakomedi som berättar om ett gäng tonåringar i en niondeklass. Det handlar om grupptryck, kamratskap och utanförskap, förebilder och identitet i en värld fylld av synliga och osynliga maktstrukturer – och om Signe som till slut får mod att bli "tusen gånger starkare".

Jag tycker:
Detta är en av de bästa filmerna jag har sett på bra länge! Alla lärare och personer som jobbar inom skolvärlden borde se denna och börja reflektera över hur de ser och behandlar "sina" elever. Det är så vanligt att lärare tycker att killarna är ju bråkigare, det bara är så och tjejer är mer hjälpsamma och lugna. Det är hemskt att se att lärarna jobbar för mycket utifrån detta, som att flickorna får måla och pojkarna får gå till gympasalen, åhh jag skulle kunna skriva en bok om detta. Det är så mycket i filmen som jag känner igen sedan jag själv gick i skolan. Jag var ju den som fick skäll och blev utkastad och som var "jobbig" i klassen. Undra hur lärarna kunde ha gjort annorlunda, det är väldigt mycket vill jag lova. Lärare påstår sig ofta att de har för lite makt. Men de kan påverka alla barn så mycket så det är sjukt. Det är läraren som bestämmer ordningen i klassen och om den inte lyckas så är det ändå dess ansvar. Om de inte klarar det borde den sluta eller i alla fall ta sitt ansvar och be resten av skolan hjälp och inte låta allt förfalla för alla barn. Denna film är så intressant så att alla borde se den faktiskt!

Vi var på biografen i Arbrå. Filmen visas där klockan 19 fram till på onsdag har jag för mig. Det tråkiga är att vi nästan var helt själva. Biograferna håller kanske på att dö ut?!

Kommentarer
Postat av: Linda

Rosa gör det mycket roligare ;)

2010-11-15 @ 07:01:25
URL: http://lindabj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0