LCHF Omställningsbesvär

Det är lite klurig det här med kost, men jag ska försöka sammanfatta hur jag har upplevt att ställa om min kropp till att leva på LCHF, har gått på det i 10 veckor nu. Grund information är tagen från alltomlchf.se. Det jag tycker och tänker är skrivet med fet text.

När kroppen ska ställa om sig från kolhydratdrift till fettdrift kan man uppleva en hel del övergångsbesvär. Det är viktigt att inte ge upp. Besvären går vanligen över efter ett par dagar eller någon vecka. Ibland kan det dröja längre, upp till ett par månader.
Om man tidigare ätit stora mängder snabba kolhydrater kan omställningsbesvären bli svåra om man helt slutar med allt på en gång. Då kan man börja med att gradvis trappa ner på kolhydraterna för att lindra omställningsbesvären. Det finns de som menar att man snabbare kommer över besvären om man slutar med kolhydrater på en gång, en gradvis övergång gör att man aldrig kommer in i ketos - omställning av kroppen till fettdrift. Detta varierar från person till person och här får man känna sig fram.
När kroppen ska ställa om sig från kolhydratdrift till fettdrift kan man uppleva en hel del övergångsbesvär. Det är viktigt att inte ge upp. Besvären går vanligen över efter ett par dagar eller någon vecka. Ibland kan det dröja längre, upp till ett par månader.
Om man tidigare ätit stora mängder snabba kolhydrater kan omställningsbesvären bli svåra om man helt slutar med allt på en gång. Då kan man börja med att gradvis trappa ner på kolhydraterna för att lindra omställningsbesvären. Det finns de som menar att man snabbare kommer över besvären om man slutar med kolhydrater på en gång, en gradvis övergång gör att man aldrig kommer in i ketos - omställning av kroppen till fettdrift. Detta varierar från person till person och här får man känna sig fram.
Om denna information känner jag att för mig fanns bara ett alternativ och det var att strikt ändra kost. Jag tror inte på att ställa om lite i taget och anser inte att man vinner någonting på det. Ju fortare kroppen fattar vad som gäller desto bättre. Jag körde 3 veckor sjukt strängt, inga grönsaker what so ever utan endast bacon, ägg, kött och feta såser. Det gick Bra, så var inte oroliga för det.

De vanligaste omställningsbesvären är:

* trötthet eller orkeslöshet - Detta kände jag inte av över huvudtaget. Jag blev morgon pigg och mycket piggare hela dagarna.

* svettas - Inget jag reflekterat över. Det jag kan tycka är att jag möjligvis blitt lite fetare i huden så jag behöver inte smörja mig lika ofta. Vet dock inte om detta är i direkt samband med och på grund av dieten.

* svårt att tänka - Ja kanske lite seg i huvudet har jag känt mig någon dag. Detta beror på att jag har ätit för lite denna dag. Kroppen behöver ju liksom energi trots att jag inte känner mig utsvulten. Jag måste numera påminna mig om att äta ibland när det gått lång tid sedan jag åt senast. Tror detta kanske hade varit lite av ett problem om jag skulle ha pluggat eller jobbat under den tiden(kanske den 2-4 veckan).

* dålig andedräkt - Inget jag reflekterat över.

* metallsmak i munnen - Ja gud! Skit äckligt verkligen. Men det försvann inom en månad, Sanna sa att det var för att nå ämnen försvann har jag för mig. Jag fick det när jag drack vatten och åt vissa köttbitar.

* huvudvärk - Har aldrig haft huvudvärk på grund av att jag ätit rätt utan det är när jag har fuskat och ätit lite chilinötter eller dylikt jag fått ont i huvudet.
* hjärtklappning - Ja ibland känns kroppen lite underlig, men det kanske har hänt två gånger på hela tiden.

* förstoppning - Ja eller nej inte riktigt egentligen men man blir väldigt hård i magen av denna typ av kost. Därför bör man äta Linfrö upplöst i vatten eller fil, men jag klarar inte detta. Nu när jag äter lite grönsaker så är detta ingenting jag märker av. Drick mycket vatten då funkar det utan problem för mig.

* kramper i benen - Ja detta är lite läskigt må jag säga. Men när jag i början låg på spikmattan på kvällarna så kändes det som att benen och ibland armarna domnade bort(inga kramper). Så jag övergav spikmattan. Men använder den numera ibland och känner nu för tiden inte av några domningar.

Detta är den klart lättaste diet jag någonsin gått på. Det är verkligen en diet och inte en bantningsmetod för mig. Om jag håller mig till den mat jag får äta enligt reglerna så mår jag jättebra och vikten går neråt automatiskt!

Om du jämför "besvären" med dom du har/hade innan så är detta ingenting.
Mina besvär var innan:
* Ont i magen
* Bubbel i magen
* Seg i kroppen
* Trött
* Orkeslös
* Åt mycket mera
* Sötsug efter maten ibland
* Köpte mat för typ dubbelt så mycket som nu
Alla dessa är spårlöst borta och det hoppas jag dom fortsätter vara..

Kommentarer
Postat av: Ulrika Tillheden

Ja alla är vi olika och besvären lika så men det är skönt för dig att du inte har kännt av så mycket.

Det som kommer bli jobbigast för mig tror jag är att gå av sockret... men har man viljan så har man kraften som de säger.. jag har ju hört att man blir av med mer besvär än vad man får.. vilket var en av anledningarna till jag var positiv i syn till LCHF..

2010-09-17 @ 12:47:47
URL: http://dominatingbabydoll.blogg.se/
Postat av: MalinKalin

Låter som det var i princip bara positivt det där :)

2010-09-17 @ 18:52:48
URL: http://malinkalin.blogg.se/
Postat av: anna

du är så himla duktig hanna:)

2010-09-17 @ 19:07:52
Postat av: sanna

hanna du är så sjukt inspirerande! du har ju bytt livstil , så imponerade .

2010-09-17 @ 19:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0