Skuld belägga barn är inte okej

Igår när jag var på en affär så fick jag höra så otroligt många korkade kommentarer till barn om julen och julklappar. Det var en tjej på ca 7 år som kom och gick med vad jag tror är hennes storasyster på ca 18-19-20. Stora systern frågar "Men vad önskar du dig i julklapp iår?". Lilltjejen lyser upp och börjar fundera och börjar precis säga någonting när syrran säger "Äch fast det är ju skitsamma jag har ju redan köpt allt jag ska.. haha.." Sen går hon iväg och kvar står en tjej som inte vet riktigt vad hon ska göra, ser väldigt besviken ut. Så onödigt gjort.

Sen kommer en familj in, en kille på ca 4 år, en på 8 år och en pappa på 47? år. Pojken på 8 år frågar om de kan åka in på Macdonalds på vägen hem. Pappan säger "Hur tror du vi ska kunna ha råd med det nu när vi har köpt en jävla massa julklappar åt er. Det borde du ha tänkt på innan du önskade dig en massa saker!". Pojken ser vettskrämd ut och säger "Ja men jag tänkte att vi borde äta något". Pappan snäser och mummlar något för mig ohörbart. Det är inte okej att skuldbelägga eller skylla på barnen att du som vuxen köpt för mycket julklappar.

En annan familj gör i princip samma sak. Mamman säger när de kommer in i affärn "Gå och kolla lite om du ser något fint". Sen går mamman och pappan runt och ena hållet och barnet på ca 9 går till barnavdelningen. När de sedan möts så FRÅGAR mamman "hittade du någonting fint?". Barnet hade hittat ett halsband för 29kr(jag måsta kolla) och svarar "Ja det här var jättefint, det vill jag ha". Mamman som står och håller i säkert 4 egna saker säger "Mäh du kan inte få allt du pekar på, vi har köpt mycket dyra julklappar och så måste vi köpa massor med julmat i veckan också. Lägg tillbaka det där, nu ska vi gå!". Tjejen hänger tyst tillbaka halsbandet. Vilket är okej, barn kan verkligen inte få allt de pekar på i min värld heller. Men prata då inte med henne som att hon uppfattar det så och skuldbelägg faan inte henne för att du väljer att köpa julmat och MASSA dyra julklappar.

Fattar inte varför jag ska behöva vara så uppmärksam på alla människor och höra så sjukt bra jämt. Jag säger bara det till er föräldrar, det är inte era barn som har bestämt hur mycket eller lite ni ska ge dom i julklapp. Ta ert ansvar och gå ut i skogen och skäll på er själva om ni gjort av med för mycket pengar. Barnen ska inte behva ta er skit!

Kommentarer
Postat av: Malin

Men fy fan! Vilka jävla idioter det finns! Det är föräldrarna som uppfostrar ungarna och vill ungarna ha massa saker är det föräldrarna som orsakat detta beteende!

Jävlar vad arg jag blir!

2011-12-18 @ 13:47:25
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Ellida

Så himla rätt du har! Jag läser till förskollärare och känner precis på samma sätt som du när jag ser sånt här! Likadant när föräldrar vrålskäller ut sina barn offentligt för i princip ingenting.. Vilken bra blogg du har förresten :)

2011-12-18 @ 20:53:37
URL: http://augustidrom.blogg.se/
Postat av: Sanna

fan vad folk är dumma i huvudet...jag tycker så synd om barn o jag hoppas man blir smartare själv...så jävl ataskigt o väcka ett hopp o sen stampa ner dom på jorden igen!

2011-12-20 @ 19:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0