En till hund?!

Vad spelar det för roll om man har en eller två hundar? Någon som vet? Jag förstår att det blir dubbelt så mycket träning och dubbelt så mycket utgifter. Men de får ju sällskap av varandra. Jag vill ha en pudel. En lite söt rackare som älskar att mysa och som inte skäller. Kanske en valp till och med.

Det enda jag tycker är jobbigt med Baltazar är att jag inte vet varför han reagerar som han gör i vissa situationer. Tex när människor böjer sig över honom då backar han och blir rädd. Eller man viftar hastigt så ryggar han undan som om jag skulle slå till honom. Jag vet ju inte vart detta kommer ifrån eftersom han inte har bott med mig sedan han var liten valp. Troligtvis har han blitt utsatt för någon elakhet eller så ligger det bara i hans natur att vara lite osäker. Han är ju väldigt mycket tryggare nu och inte alls lite rädd och blyg.

Jag har alltid viljat ha en pudel så det är inget nytt. Men en valp har jag inte önskat på grund av allt slit och tid de första åren. Frågan är nu hur jag ska göra. Jag är ju ändå låst med Ballen och Katten.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Dyyyyyyyrt Hanna! Och pudlar är inte kända för att vara den smartaste hundrasen...

2011-07-20 @ 20:23:50
URL: http://jjonsson.shapemeup.se
Postat av: Kattsi

Med över tio års erfarenhet och otaliga hundar senare säger jag så här:



Verkar Baltazar vantrivas som ensamhund?

Hur det funkar med kissen och en valp?

Är du villig att ge även din nya hund 100%?



Baltazar kommer att hamna i andra hand medan du tränar den nya hunden, då en ny hund alltid kräver mer träning och disciplin (GIVETVIS inte i form av våld).

Du har precis börjat jobba, om jag har förstått rätt? En ny hund, framför allt en valp, behöver dig större delen av dygnet den första tiden.



Angående Baltazars beteendeproblem så finns det givetvis lösningar på problemet, det gäller bara att orka ta tag i det och våga be om hjälp.



(Vill du så kan jag hjälpa dig i den mån jag kan över internet.)



/Kattis

2011-07-21 @ 22:17:57
Postat av: Marion

Vad spännande med en till hund :) Jag tror inte det spelar någon större roll om man har en hund eller två, men som Kattis skrev så kommer den ev valpen kräva mycket tid av dig och Baltazar kommer i vissa fall att bli satt åt sidan medan du ägnar dig åt den nya hunden.



Att luta sig över en hund säger min erfarenhet att man inte ska göra då hunden känner sig hotad.. Hundar visar ju dominans genom att blåsa upp sig och den underlägsna gör sig liten. Om en människa lutar sig över hunden så kan den ju inte "välja", nog för att Ballen inte är dominant, men... Du kanske förstår min tanke, att vovven blir lite osäker..



Jag brukar se lite till mig själv när jag inte förstår varför djuren reagerar som de gör.. "Vad skulle jag tycka om en lång/stor människa lutade sig över mig?" Jo, jag ryggar tillbaka lite om den kommer "för nära".. Gällande att han ryggar tillbaka när man "slår"/viftar mot honom är nog svårt att säga, men jag går på din linje och tänker att någon kanske råkat/avsiktligt slagit mot/på honom, tråkigt i det fallet...



Min Linus blir ju också skraj när man gör hastiga rörelser som jag tror hör ihop med hans förra hem, alternativt när han var hemlös... Lilla plupp..



Snygg design för övrigt!



Kram!

2011-07-24 @ 10:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0