Jag gick ner 40 kilo i vikt av vanlig mat

Jag har en viktig grej att ta upp med er! Jag vet eller tror iaf att de flesta av er som läser min blogg gör det på grund av att jag äter LCHF kost. Jag vill prata om det här med dieter. För det första äter alla människor en diet. Husmanskost är också en diet. Det innerhåller ungefär samma mat varje vecka. De flesta människor är typ samma saker varje månad. Men om man går på en DIET uttryckligen så är det oftast för att man vill förändra sitt sätt att äta.
 
Det har varit rätt mycket prat i media och runt om på internet om människor som gått ner i vikt och de har INTE gått på en diet eller den och den dieten funkar och den gör inte det. Jag kan helt ärligt säga att jag tror att alla dieter funkar men för olika människor.
 
LCHF funkar för de flesta skulle jag säga. Varför? Jo därför att du går ner i vikt trots att du är mätt hela tiden och du får äta mycket goda maträtter och har nästan inga förbud. Jag har valt LCHF för att det är den enda dieten som jag provat som jag verkligen kan tänka mig att leva med och det är ett måste eftersom jag har/ska gå ner mycket i vikt. Jag mår bara bättre av LCHF jag går ner i vikt, min mage är toppen lugn och bra och mitt huvud är lugnt och stabilt.
 
Alla dieter fungerar om du håller dig till dieten. Nu pratar jag om bantningsdieter såklart. Det är en självklarhet att om du enbart äter bananer i tre veckor så kommer du att gå ner i vikt. Om du enbart äter 600 kalorier om dagen så kommer du att gå ner i vikt. Om du bara äter sallad så kommer du att gå ner i vikt. Om du bara äter fettsnål mat och lite mat så kommer du att gå ner i vikt. Grejen är ju att det är förändringen som gör att du går ner i vikt. Metoden är orelevant.
 
Jag blir galen på de annonser som ligger på Aftonbladet och skriker "Jag gick ner i vikt UTAN DIET och åt bara vanlig mat!" Ja men guess what det gör jag med. Men jag har ändrat mitt sätt att äta och det jag väljer att äta nu är inom ramen för LCHF dieten. Men jag kan lika gärna kalla det vanlig god mat. Är det coolare, mer duktigt att gå ner i vikt utan en diet?! Jag fattar inte grejen.
 
Grejen att dieter inte fungerar tror jag beror på hur mycket man pallar med. Jag tycker inte viktklubbens diet funkar, men det beror ju på att jag inte klarar av att hålla mig inom de ramarna. Jag tycker inte att viktväktarnasdiet funkar för jag kan inte hålla mig inom deras regler och ramar. Alla dieter jag inte tycker att funkar kan ju funka för andra människor. Jag personligen är för lat för att orka anstränga mig för mycket med mat och kost. Jag tycker att man måste hitta en diet eller kosthållning som passar en själv inte lyssna för mycket på någon annan.
 
Jag kan inte äta måttligt av vanlig mat(vilket jag skulle önska eftersom det är det absolut lättaste alternativet i samhället) för om jag hade kunnat det så hade jag ju inte varit tjock från första början. Därför är LCHF DIETEN MIN räddning! Den funkar för mig därför att jag kan hålla mig till den oftast utan stora problem. Den är enkel, lätt, mättande, motiverande, god och helt enkelt perfekt för mig som inte fungerar som hungrig.

Kommentarer
Postat av: Nina

Du har så RÄTT!!

2012-12-06 @ 23:57:17
Postat av: Kattis

Du har delvis rätt. Att man inte skulle ha några förbud i LCHF var väl dock en rätt fet (haha. HF.) lögn. Ett rätt markant förbud är ju kolhydrater, eller hur..?
Själv går jag inte på nån diet. Möjligtvis HCLF. Jag är rätt kass på att äta mat, men bakverk finns det ingen gräns för. =D

Svar: Jag har Helt rätt:P. Jag upplever inte att det finns många förbud i LCHF. Sen är det så att om du vill ha glass så kan du äta glass(göra egen eller köpa lchf glass). Vill du äta fikabröd så kan du göra det jämt. Det är inte så stor skillnad mellan en "vanlig" husmanskost och lchf tycker jag.
Hanna

2012-12-08 @ 01:44:44
Postat av: Anonym

Det mycket bra jag är 65 kilo o vill tappa 5 kilo

2015-06-07 @ 17:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0