Jag gillar fulla människor

Jag har ganska ofta tyckt att fulla människor är allmänt jobbiga. Men jag har nu ändrat mig lite. Det känns som att folk är mer ärliga, pratar om viktiga saker och mer sociala när de är fulla. De säger liksom det de känner för stunden och det tycker jag är befriande. Är så himla trött på att trams som finns ute i verkligheten. Allt ska vara så fint och ordnat.
 
Pratade med en trevlig tjej på 25års festen igår och hon sa att "Ja det ska alltid vara att man är För eller Emot". Det är jag less på. Jag vill vara mittimellan och det har jag aldrig viljat vara i hela mitt liv. Jag har alltid stått ut åt något håll. Men just nu känner jag bara att det är skönt att vara i mitten. Vi pratade dels om den här tjejen som har lagt ut det folk beskriver som en kurvig kropp. Jag tycker att det är helt fel väg att gå för att få människor att vara mer nöjda med sig själv och det skrev jag som kommentar på hennes bild. Grejen är den att om du läste kommentarerna som stod på klankade 70-80% ner på andra sorters kroppar istället. Typ "Du är vacker, det finns något att ta i", "Snyggt, en planka vill man ju inte direkt ha", Kurvigare kropp ger mer bröst, me like" mm. Alltså för att "hylla" hennes kropp så trycker man ner många andra. Jag tycker det är fel. Jag tycker det är lika fel som att mobba tjocka människor men att klanka på smala människor är mer okej i samhället. Varför är det så?
 
Det är lika med alla känsliga ämnen. Invandrare, jag är varken för eller emot. För jag anser inte att det ska vara någon skillnad. Typ som att man får gärna prioritera invandrarna i köer, bidrag eller som på en affär där jag handlar där får en invandrar familj vissa förmåner men inte alla vi andra. Men om någon skulle neka en person med invandrar bakrund så skulle det bli ett jäkla liv. För då blir man rasist och rasist det är det absolut värsta man kan vara i Sverige. Det som är helt fel sätt att behandla människor. Det blir liksom samma sak som med curling barn, bortskämda och med en dålig inställning. Jag tror på regler och snällhet. Just nu får vi bara fler och fler som ogillar invandrares förmåner som de inte ens har valt själva. Sverige är kajko. Jag tror vi måste göra något mycket snart annars tror inte jag att det kommer att sluta bra. Men det är samma sak här vi delar upp i grupper och antingen ska man älska alla utländska människor eller hata, det finns inget, vi är människor allihopa. En gång när jag sa att jag var rädd för en grupp människor i den här stan som troligtvis har våldtagit 2 tjejer så höggs det på en gång. "Du kan ju inte anklaga en hel grupp bara för att några från det landet kanske har våldtagit". Men varför kan jag inte få vara rädd? Rädsla är inte direkt någonting man kan styra. Så sa dom "om en svensk kille skulle våldta en tjej, skulle du gå och vara rädd för alla svenska killar eller?" Men jag tänker såhär, om dessa svenska killar skulle gå runt i grupper på 7-8 personer och inte prata mitt språk så skulle jag absolut vara det jag hakade inte upp mig på ursprung utan på den handling de troligtvis gjort. Jag kan inte förstå varför det ska vara så känsligt. Vi kommer ingenvart om vi inte kan se problem och sen lösa dom. Vi kan inte lösa problem innan vi vågar titta på dom. Man behöver inte vara dömmande och elak.
 
Bögar och lesbiska likaså, allt ska vara normalt. Men det är ju lite annorlunda? Jag fattar inte varför det irriterar så himla många att det inte är normalt. Känsligt så folk trippar på tå. Jag tycker helt ärligt att det är fjantigt. Alltså att det ska vara normalt. Vem vill vara normal liksom? Där tycker jag också att alla som släpper böcker och är med i långa intervjuer gör fel. Det gör sin sexuella läggning till en grej att vara känd för och hypar upp det till tusen istället för att leva som vanligt. Det är ingen som egetligen borde bry sig tycker jag. Det är inte så att hetrosexuella människor pratar om sin läggning. Tror ni att det hjälper eller stjälper att prata ut i media om sin läggning, vilket enbart bögar och lesbiska gör?! Det kan ju vara jag bara som inte alls är intresserad av människor sexliv. Jag träffade en barndomskompis i helgen som jag antar har blitt lesbisk som var hemma i stan med sin tjej och de såg himla  glada och kära ut, Det och endast det tycker jag är det viktigaste i någons relation!!.. om jag nu överhuvudtaget skulle bry mig..

Så man får inte vara elak mot knubbiga människor men smala får du gärna upplysa om hur beniga och platta de är. Man får inte säga ett ont ord om någon med utländsk bakrund för då är det du som är en dålig människa. Å glöm för skjutton inte att det viktigaste i livet är att vara normal och leva ett vanligt liv...

Kommentarer
Postat av: Lilldjupa

Underbart inlägg Hanna! Jag håller med så mycket. Och vi pratade ju om det där med invandring. Självklart har du rätt att vara rädd. Jag är rädd på nätter också, för alla fulla människor, trots att inte alla fulla människor (långt ifrån) är farliga.

Och det här med att man "får" vara elak mot smala, men inte tjocka. Det är som att "Ja men de är smala så de har egenligen inget problem, de tjocka är det ju SYND om, de får vi inte mobba" på nå vis känner jag..

Ja, jag tycker faktiskt vi hade hyfsat intressanta diskussioner i fredags, trots promille, jag tror inte jag hade diskuterat annorlunda om jag hade vart nykter (;

Men förresten. Jag sade ju att jag inte var full men inte nykter heller, då sade ju du att det inte finns nå mellanting?! :P
KRAM

Svar: Jag tycker inte att det finns något mellanting på att vara nykter. Antingen är man nykter eller så är man inte och du var full.
Hanna

2012-07-29 @ 08:51:36
URL: http://malinspng.blogg.se
Postat av: BR

Heterosexuella människor har aldrig BEHÖVT prata ut i media om sin läggning, sina svårigheter att gifta sig i kyrkan eller ens gifta sig med sina partners! Ofta tycker jag att heterosexuella människor, särskilt i Sverige, tar för givet att vårt land är så liberalt och tolerant att homosexuella inte har några svårigheter alls att vara sig själva och ha samma rättigheter som heterosexuella. Så är det INTE. Det finns trångsynta människor som tycker att det borde vara skottpengar på bögar/flator, precis som det under flera årtionden varit utlänningar som
fått ta det värsta.. I skolan fick man alltid höra att alla människor var lika mycket värda oavsett hudfärg eller etnisk bakgrund, det är synd och skam att man inte gör samma sak med sexuell läggning, och därför tror jag att homosexuella är de nya "negrerna", trots att jag helst inte vill använda det ordet..

Om man ser en kändis eller en offentlig person komma ut och prata om sin läggning så kanske man själv vågar komma ut och äntligen vara sig själv. Det banar ju liksom väg för andra att komma ut ur garderoben, sluta tycka att man är onormal och stå för sin sexuella läggning. Tänk den stackars 15-årige homosexuella fotbollskille som
inte vågar komma ut och så ser han t.ex. Anton Hysén i Let's Dance.. Då kanske han vågar?
Många homosexuella behöver ju nån att se upp till, nån som banar väg och kan säga "det blir bättre", nån som vågar vara annorlunda. Tänk dig själv att leva med en sån stor hemlighet som att vara homosexuell - efter några år så orkar man inte längre, det är därför så många homosexuella ungdomar begår självmord och det är ju så himla tragiskt och onödigt!

Förlåt att jag skriver romaner i dina kommentarer men mänskliga rättigheter är nåt som jag verkligen kan gå i taket över ;)

Svar: Det är helt okej att du skriver långa kommentarer. Kul att se någon annans åsikt. Jag håller dock inte med. Jag kan inte se det braa i det du skriver. Ingenting kommer att bli accepterat av att bli omskrivet som någonting utöver det vanliga.
Hanna

2012-07-29 @ 10:55:30
URL: http://battleroyale.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0