Baltazar

Jag har en ny plan för Baltazar. Han är mest en häng med hund nu. Är lös och rastar sig själv allt som oftast. Våra långprommisar har liksom trollats bort. Men jag vet ju att jag behöver rutin på saker så nu har jag mål även för honom såklart. Han ska gå en motionsrunda på minst 5 kilometer varje dag. 5 km om han frå springa löst i typ skogen eller så att han springer mer. Annars gäller 6-7 kilometer stadsprommis. Det är en timme. Jag vill inte att han ska bli stel eller dålig i leder mm så regelbunden motion gäller. Han går ju flera promisar per dag nu också men inte sammanhängande så långa och i Växbo är han ute lös mycket så då rör han ju på sig men det blir ändå inte motionering.
 
Jag har även ändrat lite i min hantering av honom. Att skälla är inte hela världen, så han får numera skälla när han blir uppspelt för bra saker. Han ska alltid komma på första(kanske andra) KOM ropet annars hämtar jag honom. Man får inte rycka i hans koppel, inte heller dra utan då får han lägga sig. Om han reagerar på någon hund som kommer och går förbi så ska han lägga sig. Jag ska inte prata med honom om han blir uppstressad om det plingar på dörren eller så utan enbart knäppa med fingrarna eller tsssa. Baltazar fattar inte skrik, förklaringar eller arghet han är en hund och vill behandlas som det.
 
1 juni ska han väga 7.7 kilo, vara fit, vara sams med Sune så att de kan vara lösa i stallet, inte skälla på onödiga saker och kunna gå lös bredvid mig överallt any time utan minsta tvekan.
Världens finaste
 
Baltazar är ju en väldigt bra hund redan nu men jag gillar att ha saker att bli bättre på. Han går ju redan lös med mig överallt men ibland försöker han smita iväg eller hälsa på en människa han inte känner eller väntar 3 sekunder förlänge med att komma. Så det är alltså små förändringar jag vill ha men ack så viktiga. Och han går längre prommisar allt som oftast också men nu har vi ett satt mål liksom. Sen måste vi ju få med mina fina bästa hundvakter på denna plan också för att det ska funka.. haha..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0