Sjukt stolt

Idag tog jag tag i en av mina största rädslor på hästryggen. Jag red till E och red hela vägen. Laddade imorse innan jag åkte och gjorde klar Winston snabbt som attans. Han kändes lite sur för att han fick stå kvar inne när de andra gick ut. Men så fort vi kom ut så var han riktigt glad och stabil. Träffade på Frida och Peter alldeles utanför gården och där tyckte Winston att vi kunde stanna och umgås haha..
 
Fredagar är vilodagar för byggarna ute på E så det är inga sprängningar eller oväsen. Alla hästar vi gick förbi åt sitt morgonhö(vilket var min önskan och plan med att rida tidigt). Han var lite seg och jag kämpade på med skänklarna för jag skulle använda spöt minimalt idag. Det känns som att han inte taggar till förrän man använder spöt, även om det bara är en liten dutt så kan han liksom rycka framåt och sen gå bra. Winston blev lite spänd vid kyrkhästarna och det är helt och hållet mitt fel för jag dör typ där. Men det gick bra och direkt efter travade vi mot järnvägen och in på grusvägarna.
 
Vi travade hela vägen till bron och då var jag helt stum i benen, han var lite korvig och svår att få fram i bra takt. Väl vid bron så kommer det en stor spolbil efter oss så jag gick lite på sidan och den åkte förbi och Winston frustade bara lite och stod helt stilla. Duktig häst! Sen så travade vi hela vägen utom två små nerförsbackar ända ut på E. Provade att ta höger galopp i svängarna men det gick inte alls idag. Han taggade till och skuttade lite i vänstergalopp ibland men annars skötte han sig super. Var lite pustig när vi kom fram.
 
Väl ute på E träffade vi på en gubbe som vi pratade med en bra stund innan vi red hemåt. Winston var då lite taggad och så fort jag ökade traven lite så tog han galopp. Fatta att han väljer galopp före trav nu(Lina påminde mig om att han även gör det i hagen ibland) och det är ju galet roligt. Vi red även in en skogväg och kom runt och ut på samma väg, tänk om alla vägar var så mysiga!! Sen fick han skritta på långa tyglar till efter bron då vi tog trav till fågelhuset då vi tog en galet härlig vänster galopp! Efter det var vi båda väldigt glada och nöjda.
 
Även hemvägen gick förbi haghästarna som nu övergivit sitt hö och strosade runt lite i hagen och travade lite men ingen tok galopp eller bocksprång så det gick bra, Winston tog nått fluffigt travsteg men var sen cool. Borta vid nästa hage grejade dom runt med en fyrhjuling och slätade till marken så då stannade vi och pratade en stund innan vi strosade hemåt med ren lycka i våra huvuden!!
 
Min tanke idag var, gör vad du vill så får vi se hur det går men framåt ska vi. Med det menas att jag tänkte att han får hoppa och skutta eller springa iväg eller vad fan som helst för jag känner att det går nog bra. Någon gång måste vi ju lära oss detta så då känns det bra att passa på när hästarna är lugna och vädret är bra.

Kommentarer
Postat av: Lina

Vad är korvig? Haha

2014-04-11 @ 17:48:51
URL: http://olinao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0