Är snoppen så jävla viktig?

Jag läste detta på Aftonbladet och jag känner att jag blir lätt irriterad. Jag fattar verkligen inte grejen med att påpeka att det finns massor med fler Rockstjärnor som är killar än tjejer och att det är sååå fel. Det kanske finns fler tjejer än killar som är popstjärnor?! Jag förstår inte att folk ofta har fokus på könet istället för prestationerna. Killar kanske är bättre på rock? Det tycker jag, jag har nog inte hört en enda bra rocktjej faktiskt.
 
Det som stör mig är alltså att vi människor tänker mer på könet än vad människor utför oavsätt om det är rockmusik eller ett chef jobb.
Ballen, a punk rocker!

Kommentarer
Postat av: Lina

Anledningen till att det finns så många manliga rockstjärnor är att dom tar mer plats än deras kvinnliga motsvarigheter. Det har att göra med hur vi uppfostras i våra könsroller - kvinnor får lära sig att vara sköra och inte ta plats och män får lära sig att köra över folk och skita i konsekvenserna. Jag tycker att det är tragiskt att vi inte främjar unga tjejer som vill spela/sjunga i rockband (precis som det är lika tragiskt att vi inte främjar t.ex. damfotboll) när det är en så pass mansdominerad värld.

För det andra... anledningen till att det finns fler kvinnliga popstjärnor är för att den traditionella kvinnorollen kan representeras i den musikgenren. Kvinnor ska vara söta, sexiga och sjunga "fint". Är man en manlig popstjärna som är söt och sjunger fint så blir man ofta klassad som bögig. Samma skit med könsrollerna där. Se bara på hur "skandalartister" av olika kön hängs ut i media. Rihanna, Miley Cyrus.. One Direction.

Du som gillar film borde se "The Runaways". Dom fick kämpa för att ens vara ett kvinnligt rockband och det är tragiskt hur små framsteg som gjorts på den fronten på typ 30 år. "Tjejer ska inte spela instrument, dom ska vara i köket och ta hand om barnen". Du ser problemet?

Att påpeka dessa små saker (som varför det bokas fler manliga artister/band istället för kvinnliga) gör att vi aktivt identifierar problem med ojämlikheter mellan könen i alla aspekter av livet, inte bara på festival. Klart att vi inte ska stirra oss blinda på kön men för mig är det också en självklarhet att kvinnor inte ska tjäna betydligt mindre än män för samma utförda jobb. Faktum kvarstår att vi fortfarande ser mannen som det högre stående könet i samhället, vilket bara är bullshit.

PS. det finns SJUKT många bra kvinnliga rockstjärnor.

Svar: Tack för din kommentar! Jag ser nog inte saker på samma sätt som andra. Jag upplever inte det manliga könet som starkare till att börja med. Jag tycker att det finns tuffa tjejer som sjunger också så jag upplever att det söta fina inte är lika poppis längre.
Vad roligt att du tror att jag gillar film, det gör jag inte alls haha.. men jag kanske skriver mycket om film i perioder och då blir det väl så att ni som läser uppfattar det så:). Jag ska absolut kolla upp den filmen även om jag i vanliga fall nästan enbart ha tålamod att kolla på en film om det är ett mord med.
Jag tycker inte heller att kvinnor ska tjäna mindre än män för samma jobb.

Vilka är de?
Hanna

2014-07-22 @ 21:50:06
Postat av: Lina

Det finns ju inte så många sätt att se på jämställdheten när det finns statistik och fakta att gå på, det är snarare ett personligt val att blunda för fakta eller att välja att ta kampen. Jag sa aldrig att jag tycker att det manliga könet är "starkare", däremot att det är det kön som premieras mest och tar mest plats. Om vi fortsätter att låta männen dominera så kommer våra döttrar inte ha några vettiga kvinnliga förebilder när dom växer upp, och det vore ju helt befängt.

Det söta och fina finns i allra högsta grad kvar, plus den könsstereotypiska rollen att vi ska vara fina flickor. Klart att det finns tuffa tjejer som sjunger också, trots att jag för allt i världen inte kan komma på en enda som jag personligen tycker är "tuff".

(Ja, du skriver ju titt som tätt att du ser på film så jag antar att jag tog det som att du gillar att titta på film..)

Det finns massor av bra kvinnliga rockers; Patti Smith, Chrissie Hynde, Courtney Love, Hayley Williams, Janis Joplin, Amy Lee, Gwen Stefani, Tina Turner, Debbie Harry, Pat Benatar, Joan Jett..

Svar: Oj jag tycker att alla ser olika på jämställdheten men det kanske är att vissa av oss blundar då och vissa andra väljer att ta kampen. Jag skulle önska att jag upplevde det lite mer som dig för då skulle jag nog kämpa för att bevisa att det inte skulle vara så längre.
Tack för tipsen, ska kolla upp dom :)
Hanna

2014-07-22 @ 23:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0