Operation

Jag har den senaste tiden sett flera inlägg på Facebook där folk berättar om sin mamma/syster/morfar som är sjuk och behöver en operation. Sjukhuset prioriterar inte den här personen så som de anhöriga önskar och därför går de ut med ett inlägg där de beskriver hur betydelsefull denna person är och hur den har slitit 40 år inom hemtjänsten eller hur den på andra sätt är en värdig person för en operation. De vill att detta inlägg ska spridas så att sjukhusen måste agera för att inte se dåliga ut. Detta innebär om nu detta går igenom att en annan person blir bortprioriterad?. Jag känner lite att om den som från början fått operationen blir bortprioriterad istället för den här personen som "tjatat/hotat" till sig en operation och som från början inte var tillräckligt akut för att få en operation snabbt får den så är det inte rättvist. Jag förstår att man tycker att sina närmsta är de viktigaste. Men på något sätt med sjukvård känner jag att om sjukhuset inte bedömmer det som tillräckligt akut så kanske det är rättvist att vänta om det finns anadra som är mer sjuka och behöver en operation mer.
 
Tre av mina närmsta kommer inom de närmsta tiden genomgå olika operationer. Jag skulle bli skitarg om jag fick reda på att sjukhuset valt bort dom för någon som genom fulspel snott åt sig operationstiden. Om det kommer någon som är sjukare eller har mer ont eller vad det nu kan vara så tycker jag självklart att de ska gå före. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0