Valnötsbröd

Det här är det absolut godaste brödet som är lchf ok. Det smakar inte ägg och det är riktigt fast och fint. Funkar perfa att frysa och tina. Funkar som bas i varma mackor. Funkar att rosta. Funkar att steka i fattigariddare, får dock hålla koll på valnötterna så de inte blir brända. Valnötsbrödet i mitt hjärta!!
 
4 dl krossade linfrön
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpluver
1-2 tsk salt
6 ägg
1 burk fet kesella (250 gram)
150 gram valnötter (jag brukar oftast ta hela påsen förutom typ sju som jag äter upp då, påsen är på 200g).
 
Mixa linfrön, fiberhusk, bakpulver och salt fint.
Blanda ägg och kesella.
Rör i kesellablandningen och de HELA valnötterna i mixet. Smeten blir lite stabbig och det ska den vara.
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Täck en avlång brödform med bakplåtspapper och dutta i smeten, jämna till den lite på ytan.
Grädda i ugnen i 80 minuter, alltså 1 timme och 20 minuter.
 
Byter bild här nästa gång jag bakar brödet.
 
De blir 31 skivor för mig och då blir det ca 1 kolhydrat per skiva. Så himla värt det och det blir för mig mer än en månadsförbrukning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0