Västerbottenpaj ala lchf

Igår fick jag för mig att göra en paj till middagen. Jag hade dock glömt vissa ingredienser till min vanliga ostpaj så jag googlade lite och fick inspo till denna goding.
 
Botten:
3 dl solroskärnor
2 dl krossat linfrö
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 gram smör
1 ägg
 
Fyllning:
150 gram västerbottenost
150 gram lite mildare ost
3 ägg
3 dl grädde
1 tsk salt
 
* Mixa solroskärnor och linfröna till ett mjöl och blanda sedan i de andra ingredienserna.
* Tryck ut degen i en form (gärna med avtagbarkant) och ställ in i kylen.
* Sätt på ugnen och vänta tills den blir 175 grader, ta då ut formen ur kylen och picka med en gaffel och stoppa sedan in i unen i 10 minuter.
* Rör ihop ägg, grädde och salt.
* Ta ut formen och häll i osten och sedan smeten över.
* Grädda i 200 grader i 30 minuter!
 
Pajen blir totalt 41.4 kolhydrater vilket är rätt mycket. Men jag delade i 10 bitar och då blir det ca 4 kolhydrater per bit. Jag tycker att den är värd det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0