5:2 dieten / Periodisk fasta

Jag tänkte att jag ska klargöra lite om denna diet. För det första så vill jag säga att 5:2 dieten inte har någonting med lchf kost att göra. Vissa har blandat ihop det där uppenbarligen. 5:2 dieten innebär att man äter "vanligt" i 5 dagar av veckans 7 och fastar(äter högst 500 kalorier) 2 av veckans 7 dagar. Det innebär inte att man kan äta precis hur mycket som helst dessa 5 dagar. Alla dieter kan tolkas på många olika sätt. Och människor som har problem med sin kosthållning tar alla chanser vi får att äta allt vi vill såklart. Jag har provat och gillar det man också kallar för Periodisk fasta, man äter mellan klockan 12 till klockan 20. Jag upplever att jag blir piggare och det känns som att kroppen kommer i vila lättare under natten. På den typen av periodisk fasta så får man ändå äta som vanligt under dagen så jag upplever det inte som något jobbigt och jag blir inte hungrig eller slö.
 
Jag tror på att äta hälsosamt. Hälsosamt i min värld innebär näringsrik och bra mat så att kroppen håller igång alla sina funktioner på bästa sätt. Jag tror inte på att svälta kroppen i längre perioder. Vilket du gör om du äter 500 kalorier, det är väldigt få kroppar som klarar sig på den energin. Men om man inte känner sig hungrig och inte motionerar då är nog detta den perfekta viktnedgångsdieten. Anledningen till att man går ner i vikt på 5:2 dieten är att ditt veckointag av kalorier blir mindre och därav förlorar den vikt. Så det här är en precis lika bra metod som alla andra bantningsmetoder eller dieter. Man måste bara hitta den som passar sig bäst.
 
Jag tycker att alla får äta precis som de vill och gå på vilka dieter som helst. Men jag tycker inte att man kan jämföra lchf kost med en 5:2 diet. Jag upplever lchf kosten som en kosthållning precis som om du är vegetarian eller om du bara äter husmanskost människa. Lchf är ingen diet för mig, det är ett sätt att leva.
 
När du bestämmer dig för att du vill gå ner i vikt. Sätt dig ner och gå igenom hur du vill och kan äta. Ge det några veckor eller månader beroende på vilket tålamod Du har. Känn efter hur Du mår av att ändra kostvanor. Hur vill du må? Jag vet att jag inte klarar av att vara hungrig, inte ens en kvart för då spårar jag ur, så en salladsnyttig lågkaloridiet passar inte mig. Jag vet att jag inte klarar av soppor, inte ens en endaste kan jag få i mig, jag levde på 3 klunkar soppor om dagen när jag bantade på det. Jag vet att jag måste må bra samtidigt för annars skiter jag i allt. Jag vet att just nu i mitt liv så passar lchf kost mig väldigt bra. Jag mår bra, går ner lite i vikt och gör så att jag orkar träna allt jag vill. Med detta menar inte jag att alla ska göra så som jag gör utan mer att jag tror att det finns ett sätt för alla och jag tror att för att lyckas så måste man hitta sin grej, sitt sätt att lyckas!

Kommentarer
Postat av: Mickan - Kostologik

Kloka du :) skönt att du hittat det sätt som passar dig! Kram

Svar: :) Dina ord är ju kloka precis hela tiden ! Jag funderar också på att köpa sånna springskor. Säg till om du hittar några bra :)
Hanna

2013-09-04 @ 13:25:12
URL: http://www.lchfklubben.se/kostologik
Postat av: Mickan - Kostologik

:) tack! Ja men visst det gör jag :) ska testa några i helgen :)

2013-09-04 @ 14:52:00
URL: http://www.lchfklubben.se/kostologik
Postat av: L

håller absolut med, klart att man inte kan äta vad som helst resten av veckan (som folk har en tendens att påstå nuförtiden!) och ändå gå ned i vikt, man måste som sagt äta med vett oavsett vilken diet man kör eller vilken livsstil man har.
jag är mer intresserad av de långsiktiga effekterna av 5:2, en ev. viktnedgång är bara en bonus. Är på min första fastedag idag och det känns bra än så länge.

Svar: Jag vet inte riktigt hur du menar men menar du att du provar denna diet på grund av någon annan orsak än att gå ner i vikt? Jag kan inte komma på en enda annan anledning. Berätta för mig!
Hanna

2013-09-04 @ 16:27:02
Postat av: L

en kombination av periodisk fasta och t.ex. en lågkolhydratkost kan leda till ett längre och hälsosammare liv, och det säger man ju inte nej till ;) det har med tillväxt i kroppen att göra och i bästa fall kan man hindra att kroppen åldras i förtid och drabbas av t.ex. cancersjukdomar.

Svar: Jaha, det låter ju toppen!
Hanna

2013-09-04 @ 21:11:13
Postat av: L

jag kanske skulle nämna också att syftet med min viktminskning inte bara är att "bli smal och snygg" utan snarare är en förebyggande åtgärd inför framtiden eftersom jag faktiskt börjar närma mig 30 (usch, ångest!) och vill undvika ev. ärftliga sjukdomar vi har i släkten (bl.a. reumatiska sjukdomar och diabetes) genom att helt enkelt röra på mig mer och äta vettigare :)

Svar: Jag tänkte att du bara tänkte äta på 5:2 sättet och inte ändra någonting på kosten utan äta typ husmanskost eller nått. Haha oj har du ångest för det? Du låter ju precis som mig. Jag önskar dig all lycka till!
Hanna

2013-09-04 @ 21:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0