HICKA..

Jag blir Galen, jag har kommit in i en hick svärm. Har säkert inte haft hicka på minst 1 år, kommer inte ihåg när jag hade det senast. Men sen igår så ha jag har haft hicka flera gånger. Fattar inte varför. Kollade upp på Wikipedia, för att få ett svar..

Svaret är:
Hicka betecknar oönskade, upprepade medfödda reflexsammandragningar i mellangärdet. Den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden att slå ihop varvid det hickande ljudet uppstår.
Man vet inte säkert varför hicka uppstår, men vissa aktiviteter såsom att under en längre tid utsatts för kyla, äta hastigt, skratta, dricka kall dryck tillsammans med varm mat, äta mycket varm eller starkt kryddad mat eller att hosta kan orsaka hicka.
Den medicinska termen för hicka är singultus.

Jag tror att det kanske beror på att jag ätit hastigt och drukigt iskallt vatten från kylen till frukost.

Åhh nu har det gått över.. hoppas jag..

Nu ska jag kila till jobbet.. Ska sitta på min nya plats för första gången, får se hur det går. Jag ska ha en positiv inställning iallafall, för hittills har jag varit enbart negativ till allt som hänt på jobbet den sista tiden.. Skärpning Hanna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0