När blir man svensk? eller spansk?

Jag lyssnade på nyheterna på radion idag klockan 14:00. De rapporterade om de fyra svenskar som åkt fast för terrorbrott i Danmark. Deras namn var
"Mounir Ben Mohamed Dhahri, 46,
Munir Awad, 31,
Omar Abdalla Aboelazm, 32,
Sahbi Ben Mohamed Zalouti, 39."

Det låter ju inte som att de är så svenska. De bodde i Sverige. Några av dom kunde inte prata svenska. Någon har varit i sitt hemland långa perioder. Någon har vart i Pakistan i 10 år. Blir man svensk för att man bor i Sverige? Vad är definitionen av en svensk? Dessa herrar verkar ju inte ha några problem i sina hemland eftersom de kan återvända dit i perioder. 

Okej jag tänker såhär. Min vän Sanna har bott i Spanien minst halva sitt vuxna liv. Haft hus, jobb och levt ett vanligt liv. Om någonting skulle hända henne där nere så skulle det stå i tidningen "Svensk skadad av jordbävning". Varför räknas inte hon som spansk?

Är svensk det bästa man kan kallas?! Jag fattar inte grejen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

För att kalla någon för något annat än svensk när man vart här i landet en kvart är rasistisk!

Sjukt enligt mig!

2012-06-04 @ 15:21:29
Postat av: Sanna

haha ja fy fasiken vad skjukt, jag menar ingen kallar ju mig för spansk!

2012-06-04 @ 18:38:32
Postat av: JJonsson

Det kallas medborgarskap Hanna!

2012-06-04 @ 19:35:14
Postat av: Maria

Svenskt medborgarskap!

2012-06-04 @ 20:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0