"Jag har provat lchf men det är inte bra!"

Jag brukar numera ha stort överseende med människor som inte är pålästa om lchf. Jag har känt lite att jag kan inte få alla att förstå hur bra denna kost är. Men sedan typ en vecka tillbaka har jag blitt trött på alla fördomar och dåliga kunskaper. Detta innebär att de som tar sig en pratstund med mig om hur lchf är och inte är inte kommer undan med det. Jag försvarar inte allt inom lchf världen. Men mitt sätt att äta fungerar verkligen för min kropp och mitt mående. Jag vill därför gärna dela med mig av det till de som behöver det. För om tjocka människor visste hur mycket lättare det är att banta på lchf kost så skulle många inte vara så tjocka längre.
 
Jag träffade en gammal jobbarkompis för några dagar sedan och hon sa att "lchf det är ju bara massa fett". Okej?! Jag äter inte mer fett nu än vad jag gjorde innan. Av det jag äter nu är % fett mer. Tex förr åt jag en laxbit, 1 dl sås och 3 potatisar. Nu äter jag en laxbit, 1 dl sås och 2 broccolibitar. % fett blir alltså mer men jag äter mindre mängd mat. Hon sa att man skulle dricka grädde och mosa 50 gram smör i äggen på morgonen. Jag äter inte så. Men då sa hon att jag åt någon egen variant av lchf. Jag äter feta livsmedel så som lax, avokado men även fullfeta mjölkprodukter såklart. Men det är inte så att jag häller i mig grädde. Imorse bestod min frukost av en kopp kaffe med typ 0,5 dl grädde och det är ovanligt. Jag tycker att jag äter fräsch, ren, god, bra mat. Jag har aldrig i mitt liv ätit så mycket grönsaker som jag gör nu.
 
Idag på gymmet var det en som påstod att jag måste träna mycket mer och hårdare om jag äter lchf kost eftersom jag äter sååååå mycket fett och då måste jag träna hårdare för att få bort allt fett. Detta är totalt fel enligt mitt sätt att se på saker. Om jag inte äter kolhydraterna så fastnar ju inte fettet. Hon sa att om man väljer att äta lchf kost så måste man träna därefter, vilket enligt henne var mycket mer, men enligt mig är det ingenting alls. Jag kan gå på lchf och inte träna alls och gå ner i vikt, det är ju en av de absoluta fördelarna med lchf kost. ALLA kan utnyttja den, de som har konstant värk, de som sitter i rullstol, gamla som inte kan röra sig, opererade personer som inte KAN röra sig och lata människor som jag själv som inte har velat röra mig. Jag sa "Ja absolut bör man träna efter hur man äter och om man äter lchf kost behöver du inte träna alls!". Men då kommer dietistens råd in, de som är kunniga har sagt blahi blaha.. Ja men dom FÅR inte ens rekommendera lchf kost för det ingår inte i deras riktlinjer så det är inte så konstigt att de rekommenderar KOSTCIRKELN. Alla tjocka människor har väl provat att äta lite av varje, kostcirkeln, lite kalorier, sallad, soppor ja och allt annat som finns. Självklart skulle jag föredra att äta lite av varje om jag klarade av det och mådde lika bra av det som jag gör när jag äter lchf kost. Men det funkar inte.
 
Sen sa hon att hon med sina sjukdomar måste äta mycket frukt. Så hon hade ätit lchf med frukt, vilket inte är lchf alls. Sen får man ju inte äta potatis och det är ju bra för kroppen, var ett argument och nää jag kan inte se någonting bra med potatis. Den gör inte någonting bra för kroppen som inte andra livsmedel kan göra. Jag kom fram till att hennes problem var att hon fokuserade på det hon inte fick äta. Jag fokuserar på det jag får äta. Det är en stor skillnad.
 
Så jag sa att okej, hur ska du få en förändring om du inte vill ge upp någonting alls? Med lchf får du vara mätt, du får äta riktigt god mat, du mår väldigt bra under tiden, du är mätt hela tiden, du ska äta tills du är mätt, du ska vara mätt, det är väldigt enkelt, det finns hur mycket alternativ som helst att äta, du behöver inte träna, du går ner i vikt. Nä hon ville äta lite av varje. Okej, men om du fortsätter försöka kontrollera din "vanliga" mat som du gjort hela livet så kommer du troligtvis att få samma resultat. Då blev hon tyst. Då sa jag att hon kanske borde prova på banandieten och bara äta bananer om hon gillar frukt. Som jag sagt förut, alla dieter fungerar om man håller sig strikt efter det man ska äta. Äter du bara bananer i en vecka så har du garanterat förlorat några kilon(som du sedan får tillbaka på ett kick när du börjar äta mat igen) precis som om du börjar äta lchf kost.
 
Jag tror att det är så att man vinklar saker så som man vill. Alla tolkar saker olika. Om man vill att lchf ska vara dåligt så är det det. Speciellt om man ändrar det vinnande konceptet. Det är det som är det farliga. På internet finns det så mycket osanningar om lchf. Folk tolkar lchf som de vill och sen blir det en lchf sanning. Jag har tolkat lchf på mitt sätt och jag ser absolut inget konstigt i den här kosthållningen. Jag upplever inte att jag äter konstig mat eller att jag äter osunt. Jag tycker att det är orättvist att folk som inte gett LCHF en ärlig chans klankar ner på den. Det skulle kunna hjälpa så många fler att hitta ett stabilt sätt att må bättre.

Kommentarer
Postat av: Nina

Bra skrivet Och sagt Hanna, håller med dig till fullo.

2013-01-28 @ 15:41:13
Postat av: Lina

jag tänker bara på vilka följdsjukdomar alla LCHF-are kommer att få om några år, precis som att godisgrisar/dom som äter skräpmat hela tiden oftast får diabetes typ 2 down the line. rent instinktivt känner jag bara att oj, så där mycket fett kan ju inte vara bra för kroppen.

sen finns det ju bevis/motbevis och argument till döds, det är ju som sagt upp till var och en att tolka "sanningarna". det funkar ju olika för alla, det är det som är så synd med just LCHF. vissa tror att dom följer det men fuskar/äter bara det dom vill och säger att det inte funkar och andra funkar det jättebra på för att dom äter "korrekt".

Svar: Jag tycker att de som vet vad lchf innebär har all rätt att ogilla den kosten. Jag tycker det är underligt och konstigt men det är helt ok. Det jag inte tycker är okej är dom som påstår sig veta vad det är men som är ute och cyklar.
Hanna

2013-01-28 @ 16:02:28
Postat av: Natalie

Håller med dig. Det är bland de svåraste med de som inte följer lchf, att de tror att man öser i sig en massa fett. Okunskap bara. Vi äter de kroppen är designad till att äta, när ska folk inse det.

2013-01-29 @ 10:18:09
Postat av: Carina

Jag har nog aldrig ätit sån naturlig, näringsriktig och god kost som jag gjorde då jag åt strikt lchf. Förstår inte varför man ska behöva hålla på och förklara och försvara sig för alla som är oinsatta i kosten. Jag tror ju också att de som inte har kunskap väljer att tolka in en massa konstiga och negativa saker. Man har ibland lust att skrika: - Läs på innan du yttrar dig!!! Självklart har ju alla rätt till sin åsikt men man bör då veta vad det är man pratar om.
Nu gäller det bara för mig att hitta en balans och en kost som passar mig eftersom strikt lchf inte fungerar då man är normalviktig/smal 8iaf inte för mig).
Önskar att strikt lchf fungerade oavsett vikt. Att då man nått sin målvikt automatiskt stannade av i sin viktnedgång.
Lchf för mig är definitivt inte bara en kost för att gå ner i vikt. Har aldrig mått så bra någon gång som då jag ätit strikt lchf. Migränanfallen minskade kraftigt både i antal och styrka och för att inte tala om magen. Aldrig svullen och uppblåst i magen som man (jag) kan bli av för mycket kolhydrater.
Jag tycker du har många kloka tankar och funderingar Hanna!

2013-02-01 @ 00:14:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0