Rättikagratäng

Jag är ganska lat vad gäller tillbehör till maten. Gör mina zucchinislajs med ost, that´s it. Men i söndags bjöd jag familjen på grillat och då provade jag en ny grej. Rättikagratäng är liknande potatisgratäng. Rättika innehåller 2.3 kolhydrater per 100 gram och jag äter inte mer än 100 gram per portion.
 
2 st rättikor ca 1 kg
400 gram riven ost
1-2 vitlöksklyftor
4 dl grädde
salt
peppar
 
Skiva rättikan i tunna skivor(jag gjorde med mammas matberedare) och koka i 20 minuter i saltat vatten. Häll av och lägg hälften i en form. Lägg sedan på hälften av osten och all vitlök, salt och peppar. Lägg sedan på resten av rättikan och toppa med osten, häll sedan på grädden. In i ugnen på 200 grader typ 20 minuter eller tills det fått bra färg. Super gott!

Kommentarer
Postat av: Anonym


Detta är supergott!

Svar: Ja det var faktiskt det :)
Hanna

2013-10-17 @ 20:48:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0