Är du påläst?

Dessa Myter eller påståendeen kommer från en undersökning som Aftonbladet skriver om idag. Jag testar mig själv..

 
En portion ris ger mer än dubbelt så stort klimatutsläpp som en portion potatis. - har inte en susning, men jag gissar Sant.


 
Fruktsocker är nyttigare än vanligt vitt socker. - Sant det tror jag absolut:S


 
Matens belastning på miljön uppstår huvudsakligen vid transporterna. - Nja jag vet inte men det brukar ju stå det i tidningarna, men jag gissar Falskt.


 
Det finns inga genmodifierade livsmedel i svenska livsmedelsbutiker. - Nej, jag vet inte riktigt vad genmodifierade livsmedel är men det låter inte bra. Tror alltså inte det finns sådanna i butik. Sant


 
Mineralsalt är nyttigare än vanligt salt. - Japp


 
Det är inte bra att bada efter maten – man kan få kramp. - Detta är ren lögn. Falskt


 
Alla livsmedelstillsatser med E-nummer är godkända av EU. - Sant allt är väll godkänt av EU nu för tiden?


 
Småskalig tillverkning av livsmedel är bättre för miljön än storskalig tillverkning. - Sant det tror jag för då kan man tillverka livsmedel lite mer lokalt?!


 
Fullkorn och fibrer är samma sak. - Falskt


 
Ekologiskt kött är mer klimatsmart än vanligt kött. - Klimatsmart? jag vet inte om kött kan vara smart men ekologiskt kött är bättre, det tror jag på. Men klimatsmart nej Falskt.


 
Mjölk är fritt från tillsatser. - Sant


 
Grönsaker som värms i mikro förlorar mer näring än om man värmer dem på spisen. - Detta är svårt. Jag har alltid fått höra att mten tappar all näring om man kör det i micron. Jag hoppas att det inte är sant så jag tar Nej. Falskt


 
Sylttillverkarna tillsätter ofta äppelmos i lingonsylt – för att pressa kostnaderna. - Falskt, hur skulle det smaka.


 
Lättmargarin innehåller plastkulor som mjukgörare. - Falskt, men detta är ännu en lögn jag länge har trott på. Att det var plastkulor i Lätta.


 
Den snodd man hittar i ett rått ägg är början till ett kycklingembryo. - Nej det är väll inte det men min hjärna tror det iallafall så jag plockar jämt upp dom och slänger det. Alltså Falskt


 
Ljus choklad innehåller fler kalorier än mörk choklad. - Nej, men jag äter mindre mörk choklad. Falskt


 
Systembolagets sprit innehåller kräkmedel. - Ja var det inte därför man kunde bli så mycket fullare av hembränt? Sant


 
Det är vanligt med industriella transfetter i våra livsmedel . - Japp I´m sure.. men jag hoppas inte det så Falskt.


 
Fryst mat innehåller mycket konserveringsmedel. - Falskt


 
En tand som läggs i Coca-Cola är upplöst på ett dygn. - Oj jag vet att det är sjukt frätande men en hel tand?! Nej Falskt..


 
Att medellivslängden har ökat mycket de senaste 50 åren beror huvudsakligen på att vi har så bra mat. - Nej har livslängden ökat? Tror inte det beror på bra mat iallafall.


 
Importerat kött kan märkas med ”ursprung Sverige” om köttet är packat eller malt i Sverige. - Ja för ett tag sedan var det ju något kött i Tyskland som blev märkt Svenskt för att det packades i Sverige. Men det stod nog om det för att det inte var ok så jag gissar hejvilt på Falskt.

Ok hur bra är du??
De rosa bockarna visar när jag haft rätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0