Insikt

Under denna tid på dieten så har jag fått en jäkla insikt i hur kroppen funkar. Det är inte bara att bestämma sig utan man måste verkligen vara dö seriös också. Jag tog ett beslut att jag skulle prova dieten. På grund av att jag mådde så mycket bättre i magen och gick/fortfarande går ner i vikt så fortsatte/fortsätter jag.

Jag förstår nu vad Sanna menade när hon sa att alla inte klarar av denna diet. Den är inte så lätt alla gånger. Jag är en jävligt envis människa och det har jag verkligen fått nytta av i denna diet. Men sen mådde jag "bra" när jag började med dieten också. Alltså jag hade ingen depression eller kände mig utanför livet liksom. Utan jag kände bara att det var dax att "prova något nytt" som så många gånger förr, men denna gång hade jag peppat mig med Kjell Enhager och verkligen bestämt mig för att ge det en ärlig chans.

Jag tror att många av er som börjar gå på diet i en jobbig situation har sjukt mycket svårare att hålla dieten. Det märks på alla bloggar där människor börjat på dieten för att sen "INTE ORKA" 3-4 veckor senare. Tråkigt men inte oväntat. De som heller inte har stöd från familj och vänner får det mycket tuffare oftast.

De senaste veckorna har varit jobbiga. Vet inte riktigt varför. Jag tror det är julen som har varit där och spökat. Min hjärna ställde liksom in sig på att den skulle få "fuska"(jag gillar inte det ordet egentligen men ni fattar ju vad jag menar om jag använder det?!), vilket jag inte hängde med på. Men allt började så småningom spelas upp i huvudet några gånger per dag faktiskt. Jansons, gröt, apelsiner, ananas, jul kolor, knäck, glögg, lussekatter, pepparkakor.... Det bara flöt på. Jag fattade det inte då, men jag fattar nu. Jag blev sugen på precis allting!! Så jag åt lussebullar, äpple och massa tryfflar..

När dessa känslor börjar smyga sig på så måste jag "bara" säga NEJ, eller skrika nej! Det går inte att låta hjärnan hålla på och försköna en massa saker som jag inte ska äta. Detta leder endast till att jag så småningom kommer att äta dom. Inom en vecka skulle jag tippa på. Jag kan ju tycka att det vore gott i 1 minut men sen måste jag på ett eller annat vis få bort dessa tankar att jag KAN äta en eller två.

För ett tag sedan bestämde jag mig för att jag under julen kommer att få äta hårdbröd, äpplen och senap på skinkan. Efter detta så släppte allt sug! Fattar ni hur lätt?! Jag blev själv paff.. Jag tror säkerligen att jag kommer att FUSKA och äta en eller två chokladbitar eller nån kola men det är inte med i planeringen. Det bästa är ju att allt är så sött så jag kan ju inte äta 20 i alla fall. Om "godiset" skulle vara med i planeringen så tror jag att jag skulle bli galen av suget.

Oj vad jag svävar ut.. Detta skulle ju bli ett kort gonatt inlägg..

Det jag vill komma fram till är att för att gå på LCHF dieten så som jag tolkar den så måste man vara en stark människa. Det är så jävla lätt att falla dit igen. Man måste hela tiden kontrollera sina tankar(iaf i början). Det är så lätt att tänka, Ja men jag kan äta en bulle eller lite godis..
Men det funkar inte så. Det är som med Alkoholister och knarkare, dom ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är beroendeterapeut. Jag känner dock inte att jag är beroende av socker som vissa är utan jag känner bara att suget som man ibland får kan nog jämföras med suget till drogen. Detta gör att jag har mycket mer förståelse för återfall mm men i slutändan har alla sitt egna val iaf.

Det man måste ha fokus på är TÄNKET! Ordet "bara" är helt värdelöst. Ordet Imorgon är helt värdelöst. Man måste vara inställd på att kämpa, sällan, ofta, 2 dygn, JA PRECIS när hjärnan försöker luras inte senare eller förut! Jag har på något sjukt sätt aldrig kämpat så mycket och så lite som jag gjort under denna period. Det som är sjukt skönt på denna diet att man mår så bra och att det funkar så perfekt och att man alltid är mätt. Men sen finns det här luriga i hjärnan som knopar in en massa "dåliga" tankar, det är där man måste kämpa som FAN. Det kanske är 3-5 minuter om dagen men om du inte kämpar just dom minutrarna så faller hela ideén! Fattar ni?

Det kan vara alltifrån att hjärnan vill ha lussebullar till att "nä jag orkar inte laga mat idag, vi köper mat" DÅ ÄR DET KÖRT!! Man måste stoppa tanken! Man måste ha motivation och jag måste ha peppning!

Jag anser inte att jag har fuskat mycket på denna diet, ni vet ju alla gånger jag har fuskat. Hälften av gångerna har jag ätit frukt, vilket jag vet att är socker men det känns ändå inte lika dumt som godis.

Man måste inte vara stark för att börja på dieten men man måste ha styrkan att fortsätta! - Mina motivations ord!

Detta är jag 2008 med Världens bästa Linda!
Jag kommer aldrig mer se ut sådär! Jag tänkte inte ens på att jag var sådär tjock och jag tror ärligt talat att inte mina vänner tänkte på det dagelidax heller för jag har alltid varit tjock så det var liksom ingen nyhet. Det tror jag är ett av problemen jag har haft. Att jag alltid varit tjock! Det känns "bekvämare" att fortsätta vara tjock än att BLI någon annan. Den smala/inte tjocka Hanna vem är det liksom?! Är det henne jag är på väg att bli?


Kommentarer
Postat av: Linda Larsson

gullfia :) i mina ögon har du alltid varit vacker.. de hoppas ja du vet! men ja är stolt över de du gör för hur de än är så mår din kropp garanterat bättre nu. du är så duktig och du är jättefin.. :) massa kramar

2010-12-17 @ 23:43:57
URL: http://lindaallstar.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, eller hur! :) Han är så bra helt enkelt! ;)

2010-12-18 @ 08:19:48
URL: http://lindabj.blogg.se/
Postat av: Emma!

Va fin och duktig du är Hanna!

2010-12-18 @ 13:17:46
Postat av: Jannica

Bra skrivet :) Men jag äter godis på helgen, även frukt. Min åsikt är att man får se de på sikt, jag kallar det inte att fuska utan att unna mig.

2010-12-18 @ 17:23:12
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se/
Postat av: Sanna

Bra text!=) härligt att läsa hur du tänker, jag är verkligen grymt imponerad hur du har använt dig av din otroliga envishet på ett sånt himla bra sätt i den här dieten. När du väl tog tag i det hela så blev det lixom 150 % haha, . jag tycker det är jätte kul att du beskriver att allt handlar om att kontrolera sina tankar, och vägra falla för de tankar som leder till saker som inte är bra för dig. Det är facktiskt en av de viktigaste sakerna här i livet, att inte låta sina tankar styra livet. Härligt att höra att du oxå känner så tydligt hur bra kroppen mår av dieten, jag kännde lika dant när jag åt "rätt" på heltid vilket var de första1, 5 året. hoppas du får en trevlig vecka och kom ihåg under julen att din hälsa är viktigare en dom där 3 dagarna! Ska du äta nått så tycker jag du ska ta en frukt, de bidrar med vitaminer fibrer, men kola är bara en massa onödigt socker. fett och socker (snabba kolhyderater = socker ) är en kombination som leder till en säker viktuppgång, socker o fett är alergiska mot varandra och det är därför som den här dieten funkar så bra=)

2010-12-18 @ 18:58:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0