Svar på kommentar

Sara  ([email protected]) om God kväll:
Hejhej, tänkte se om du va sugen på nån gång när du har tid att skriva ett inlägg om en tex riktig detox lchf vecka, vad som är absolut bäst och äta för att få en riktig kick start och dom vanligaste "fuskningarna" osv . Har börjat flera gånger men sen stannar det av och man fuskar till och från eftersom vikten ändå står still. Tex så äter jag efter ett tag rödpaprika och tomater eftersom dom växer ovan jord, men har nu läst att man inte ska äta dom?? eller typ korv, får man äta det? typ falukorv det är ju typ 4,5g / 100g men ändå har jag fått för mig att det kanske inte är ok? Ska man lita på att om det bara är under 5g / 100g så är det ok att äta? lite kul tips och trix vore kul, för nu jäklar ska kilona bort!! :)

Svar:
Hej Sara!
Det jag skulle se som en riktig detox vecka är att äta mindre kolhydrater. Jag hade en sån period för ett tag sedan, jag tycker att den är lättast att följa för man är inte sugen en sekund ens. Jag rekommenderar stekt kykling filé eller kött med besås, laxfilé med fetaosttäcke, laxfilé med ost och persilja på eller entrecoute med periljesmör.

Alltså bara själva köttet med någon sås eller kryddsmör till. Inga grönsaker och inget annat till. Det funkar skit bra och känns väldigt gott och strikt på samma gång. Så äter jag när jag gå på min strikta LCHF. Annars äter jag ju sallad eller broccoli till själva rätten. 

Om jag håller mig på dieten så stannar inte viktnedgången av. När jag börjar träna så stannar den av och då vet jag att det beror på det. Jag fuskar aldrig på grund av att dieten inte funkar. Det har aldrig hänt mig att den inte funkar. Om jag inte går ner så mycket en vecka betyder det att kroppen inte hängt med den veckan men veckan efter har jag gått ner mer än en vanlig vecka. Jag fuskar när jag känner att jag vill det, den regel jag har är att det ALDRIG får vara för att FIRA eller för att jag är DEPPIG. Det är gammalt beteende som jag ska bryta. Så när jag fuskar är det oftast planerat och jag gör det för att jag vill äta det, inte på grund av någonting annat.

Jag äter väldigt sällan tomater men rödpaprika kan jag äta fyra stycken på en vecka och sen ingen på 5 veckor. Jag får inte igång suget av rödpaprika, det är induíviduellt hur känslig man är. Jag vet inte vad som sätter igång suget på dig, det måste du undersöka. Du kanske skulle prova att äta "strikt" och sedan ta med en ny grej i taget så du vet vad som fungerar för din kropp. Jag är mycket medveten om vad som inte är bra för min kropp just nu. Men ibland äter jag dom grejerna iaf och då får jag kämpa mot suget efteråt men då är jag förberedd.

Korv är inte ok om den inte har över 70% kött, vilket typ bara de starka korvarna har. Jag har ätit kyckling korv en gång sedan jag började på LCHF och grillad vanlig korv en gång. Jag prioriterar inte korv eftersom jag inte har en susning vad den innehåller. Men det är olika från person till person vad man vill äta och vad man unnar sig. Jag skulle inte rekommendera någon att äta korv, det måste finnas så mycket annat som är godare?! Jag har ioförsig aldrig gillat korv och kommer nog aldrig göra.
Tips och trix är lite svårt, men för mig blev allt mycket lättare när jag började lyssna på kroppen. När jag väl började lyssna så gick det ganska fort att avklara att nötter får igång mitt sug, för mycket hallon kan få igång suget och sug är något jag bör undvika men jag vet nu att jag kan vinna över det om jag vill.
Jag är absolut inte den bästa LCHF följaren men jag har hittat en bra balans som gör att min kropp mår bra, vikten går neråt och mitt huvud mår toppen! Om du känner att du börjar unna dig mer och mer och gårr tillbaka till gammalt mönster, bryt upp och börja strikt igen så att du har kontrollen. Tappar du kontrollen så är det kört. Tänk att du har ditt liv som insats det brukar nästan alltid funka för mig. Tänk "Jag har ätit mig tjock, jag är inte värd att äta godis/bröd/tårta/eller vad jag nu vill äta". Tänk även på allt gott man kan äta!! Det finns massa som är LCHF ok.

Mina Synder?! (för att jag ska kunna leva på denna diet LÄNGE)
* Jag dricker alltid mitt te rent, utan grädde och äggmjölk.
* Jag äter godis på planerade tillfällen och ibland även oplanerade.
* Jag äter ett äpple om jag vill.
* Jag tränar inte alls så ofta som "man ska".
* Jag mår så jävla bra av att äta fet mat!
Allt är begränsat men jag tror inte på förbud, det har motsatt effekt på mig.

97% av mitt intag består av LCHF ok mat. Jag lever verkligen med LCHF tänket även om det inte alltid ser ut så på bloggen. Grejen är ju att även om jag äter ett äpple en dag så är all annan mat LCHF ok, det är lätt att inte tänka på det. Jag tänker inte på pasta, bröd eller andra kolhydrater när jag går på affär´n vilket är såå grymt skönt. Jag kan till och med gå förbi godis hyllan utan att ens tänka på den!!! Jag är så jävla glad att jag hittat denna underbara diet!!

Tänk på att jag inte säger vad som är rätt eller fel utan jag pratar bara utifrån mig själv och hur jag upplevt saker.
Oj vad långt det blev men det bara pirrar i fingrarna när jag får chansen att svara på saker som jag brinner för. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för dig denna gång och KÄMPA nu och ge inte upp!

Kommentarer
Postat av: Sanna

det här inlägget tyckte jag var jätte bra, väldigt intressant faktiskt=)sen undrar jag, har du klippt dig kort??????????????????rakt o kort=sanna i shock=) hihi men fint var det.

2011-04-01 @ 10:15:35
Postat av: Anonym

det här inlägget tyckte jag var jätte bra, väldigt intressant faktiskt=)sen undrar jag, har du klippt dig kort??????????????????rakt o kort=sanna i shock=) hihi men fint var det.

2011-04-01 @ 10:16:11
Postat av: Anonym

det här inlägget tyckte jag var jätte bra, väldigt intressant faktiskt=)sen undrar jag, har du klippt dig kort??????????????????rakt o kort=sanna i shock=) hihi men fint var det.

2011-04-01 @ 10:16:34
Postat av: sanna

det här inlägget tyckte jag var jätte bra, väldigt intressant faktiskt=)sen undrar jag, har du klippt dig kort??????????????????rakt o kort=sanna i shock=) hihi men fint var det.

2011-04-01 @ 10:16:59
Postat av: Sanna

det här inlägget tyckte jag var jätte bra, väldigt intressant faktiskt=)sen undrar jag, har du klippt dig kort??????????????????rakt o kort=sanna i shock=) hihi men fint var det.

2011-04-01 @ 10:17:21
Postat av: sanna

det här inlägget tyckte jag var jätte bra, väldigt intressant faktiskt=)sen undrar jag, har du klippt dig kort??????????????????rakt o kort=sanna i shock=) hihi men fint var det.

2011-04-01 @ 10:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0