Matförgiftad hund

När jag och Baötazar är ute på så får han aldrig smaka någonting. Detta är på grund av att han blir dålig i magen och kräks av typ allt annat än hundmat. Det är väldigt svårt att få människor att förstå att det är inte för Mitt bästa han inte får äta saker utan på grund av att han själv får lida i flera timmar. Ganska ofta smugglar folk ner mat till honom iaf och säger sen, "han fick bara en korvbit" eller "han fick bara en kyckling bit". De gör detta för att vara snälla, men resultatet får de sällan se. När han mår skit. Han är liksom en hund han kopplar liksom inte ihop det så mycket att han själv väljer att undvika maten utan äter glatt allt han får.

Detta är faktiskt det allra största problemet med Baltazar. För att människor tycker att han är så söt att han Måste få en smakbit. Jag har provat med alla förklaringar "han går på diet", "han ska inte lära sig tigga", "han blir dålig i magen av att äta" och nu säger jag rakt ut "Om du ger honom någonting innebär det att han senare idag kommer kräkas och må jävligt dåligt, DITT val".

Igår var vi ju ute på med massa olika människor och jag vet inte om någon gav honom någon mat, tror han tuggade på något ben han hittade i busken också. Idag är han fruktansvärt dålig. Han hade bajsat lite på golvet imorse och när vi gick ut bajsade han en lös stor hög. Han har bajsat säkert 10 gånger idag och kräkts 2. Han är dock världens bästa sjukling, pigg och glad! Min allra bästa vän!
Nu vilar han en stund..

Kommentarer
Postat av: Anonym

nej stackare :( hoppas han blir bättre snart

2011-05-27 @ 17:07:15
Postat av: Kattis

Allt som oftast är det som så med hundar, att de blir vad man vänjer dem till.

Ger man en hund en enda sorts mat från valpålder och resten av livet så pallar den inte något annat, eftersom magsäck och tarmar inte har stött på det nya förut.

Ger man däremot hunden en blandad kost från valpben så tål den (ofta) det mesta!

2011-05-31 @ 00:10:04
URL: http://creepit.bloggpatsen.se
Postat av: Kattis

Svar på ditt svar:

Som jag svarade i min blogg, det är aldrig onödigt eller för sent att vänja om en hund!

Både du och din balle slipper ju framtida problem om du vänjer honom vid annan mat. Du slipper förklara (och försvara som man alltid måste som hundägare..) och han slipper besvären när folk inte tror att du menar det du säger.

Och det tar inte så lång tid att vänja om tarmarna, faktiskt.



(ps. svara gärna via mail i stället)

2011-05-31 @ 17:58:45
URL: http://creepit.bloggpatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0