Gräddstuvad kål

Hade visst glömt att lägga ut recept på mitt för tillfället absoluta favorit tillbehör. Passar till allt kött, fisk och kyckling. 
 
Jag använder
Savoykål, ett huvud eller ett halvt om jag inte ska göra matlådor.
Grädde, har i så att det blir upp till hälften på kålen
Vatten, lite efter smak, tycker enbart grädde blir lite maffigt.
Salt
Svart peppar
Bacon (om man vill och orkar kladda)
 
Jag skär alla kål i bitar(typ 2*2 cm). Knäpper på stekpannan och har i en klick smör som jag låter fräsa innan jag har i kålen, allt på en gång. Om jag har i bacon så steker jag det först knaprigt och har då i lite mindre smör. När det fräst runt i ca 2-5 minuter så häller jag på grädden, saltar, pepprar och låter det koka ihop i 20-30 minuter. Fyller på med grädde och vatten när det behövs. Det ska inte se ut som att du kokar pasta utan kålen kan gärna sticka upp lite för annars blir det galet mycket vätska. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0