Ägg från gården

Jag köper mina ägg från Annikas höns i stallet. Jag vet att hönsen har det bra och de får strosa runt på gården och picka i sig härliga maskar direkt ur jorden. I vanliga fall köper jag alltid ekologiska ägg på affärn men jag känner att huvudsaken för mig är att djuren har haft det bra. Prio nummer två är att det är ekologiskt. Våra höns i stallet får inte ekologisk mat men å andra sidan får de gå ute och äta precis vad de vill precis så som djur ska få ha möjlighet att göra. De ekologiska äggen i affärn är ju det bästa alternativet i affärn men de får ju absolut inte strosa fritt och pricka i sig vad de vill utan vad de äter är ju högst kontrollerat på grund av att de ska få klassas som ekologiska. Så min magkänsla säger att höns som har möjlighet att springa fria är de mest lyckliga och välmående. Nackdelen är att det ibland finns en svart plupp i ägget som om det hade stannat hos hönan blitt en kyckling och det är lite läskigt. Men jag tar alltid bort den vita slemmiga grejen i vanliga fall så nu blir det även en svart plutt bort.
 
 
 
Vart köper ni era ägg?
 

Kommentarer
Postat av: Marion

Jag köper ekologiska på Willys, men har mer än en gång tänkt att jag ska köpa från gårdar direkt istället...

Svar: Ja om inte jag hade haft ägg på gården där jag är varje dag så skulle jag också fortsätta göra det :)
Hanna

2013-12-05 @ 19:16:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0