Banan kaka..

Tillagningstid: 7 min + 40 min i ugn.
Svårighetsgrad: Medel


Ingredienser:

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer 
100 g choklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat (alla har ju såklart inte bikarbonat hemma så då kan man ta bakpulver istället, jag brukar dock inte ha i något av det för jag vill att den ska vara lite kladdigt kompakt)


Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka eller slå sönder chokladen innan du öppnar förpackningen chokladen. Blanda ihop mjöl, choklad och bikarbonat/bakpulver/inget alls och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.

Super god!!

A pice of cake


Första gången kanske jag använde bakpulver? tror jag gjorde dubbelsats iallafall..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0