Hannamums

Jag kunde inte bestämma mig vad jag skulle döpa detta inlägg/kaka till så det blir Hannamums. Denna kaka finns det massor av namn på därav min beslutsångest. Snoddas kaka, Kärleksmums, Mockaruta and so on. Men jag har ändrat lite som vanligt i receptet, mer kakao till exempel.

Men god är den oavsätt namn.

Ingredienser:
225 gram smör (smält)
3 ägg
4,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
2-3 msk kakao
6 3/4 dl mjöl
3 tsk bakpulver
2,25 dl mjölk

* Vispa ägg och socker lite pösigt.
* Vispa sedan i allt det andra.
* Häll smeten i en långpanna (ca 30*40 cm). Jag använde bakplåtspapper men egentligen ska du smörja formen och bröa den, men jag tycker inte om att diska sånt. Så bakplåtspapper är perfekt men kanske inte så miljövänigt.
* Grädda kakan ganska långt ner i ugnen i 175 grader & i 15 minuter.
* Ta ut kakan och låt den svalna.

Glasyr:
112 gram smör
2-3 msk kaffe
2 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
5,25 dl florsocker

* Smält smöret och blanda i de andra ingredienserna. Måtten kan vara lite ungefärliga för jag är lite dålig på att mäta allt jag har i.
* Bred över kladdet på den avsvalnade kakan & strö över kokos om du gillar det. Jag brukar ha på strössel för jag har lite svårt med kokos.. men denna gång gjorde jag ett undantag.

Så enkel och god

Superbra att ha i frysen om du får oväntat besök!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0