Vår fina ridtur

 
Innan ridturen så var Winston otroligt kelsjuk och mysig. Stod helt lös i stallet och skötte sig exemplariskt. Under ridturen var han riktigt på viset, så det blev ingen fin ridtur. Han backade mer än han gick fram idag. Först strula han när jag skulle hoppa upp vid stugan. Sen vägrade han gå framåt mot Hårga. Han tvärnitade och började backa så fort jag la på skänklarna. Efter mycket övertalning kom vi typ 40 meter sen stannade han igen och samma sak upprepade sig. Tredje gången stannade han vid vägen in innan första backen. Han backade ner i diken och säkert 50 meter på grusvägen som går in där. Lägger jag på skänkeln känns det som att han ska explodera. Så jag lirkar och lirkar med tyglarna och tar ett steg fram och två tillbaka. När jag väl fick fram honom uppför backen så stannade jag honom och hoppade av och gick tillbaka till stugan och red samma väg igen. Han stannade likadant igen och jag fick lirka fram honom för spöt bryr han sig verkligen inte om. Jag fattar inte varför han fortsätter för jag ger mig inte.

Vi gick iaf hem och jag hoppade upp på gården och han vägrar gå från gården. Han backade rakt upp i grushögen och så står han där och ålar sig. Så himla vrång. Samma sak vid stigen på andra sidan Trekanten då backade han rakt genom diket och ut på åkern på höger sida. Det känns som att han måste ha något fel eller ont?! för så här vrång kan man väl ändå inte vara. Massören ska komma och kolla till honom så att jag vet riktigt säkert. Det som talar emot att han har ont är att han inte alltid gör såhär, att det bara är på bortåtvägen, att det oftast är i en korsning och att han går på utan några problem alls hemåt. 
 
Han blev rädd för sopbilen idag också. Sprang runt mig två varv när den kom och frustade och pustade men det fick han ingenting för utan vi stod kvar tills han blev lugn. Efter Segersta vägen kom den igen och Winston flyger rakt ut i vägen och gör en volt runt mig eftersom jag stod kvar. Vid stallet håller sopbilen på att tömma tunnorna så då gick vi nära för att han ska sluta med dessa knäppa grejer. Han är liksom inte rädd för dundrande lastbilar, traktorer eller någonting annat som låter bra mycket mer än en sopbil. Kanske är det för att den är blå?! 
 
Det känns himla svårt och tråkigt när han gör såhär. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att lösa det heller. Jag kanske inte passar som ryttare för jag tycker inte sånna här saker är kul utan mest bara läskigt. Winston gör ju bara annorlunda saker med mig och jag tror att det är för att han känner att jag inte kan. Ridning kanske är för farligt för mig, jag är inte tuff nog.
 

Kommentarer
Postat av: lina

Måste tillägga lite. Att du inte vet hur du ska göra är som sagt bullshit eftersom du gör helt rätt, vilket jag sa i telefonen. Dessutom tror jag inte att det finns en enda ryttare som tycker att det är kul när dom trilskas så, är man inte rädd så är det ändå väldigt tröttsamt och irriterande. Att han gör annorlunda saker med dig stämmer inte heller eftersom att tidigare ryttare har berättat att han kan vara envis som en liten gris. Att han inte gjort något med mig ännu är ju för att jag bara ridit ut själv en enda gång och då råkade han vara på toppenhumör. Det går liksom inte att jämföra. Det du ska vara glad för är att han bara gör det han gör eftersom det inte är något du flyger av utav. Du ska också vara glad att veta att det här bara är en tröskel att ta sig över (om det nu ens sitter kvar till nästa ridtur)eftersom du vet att han är lätt att rida ut på själv i vanliga fall.
Dessutom så är det inget som säger att ni måste klara av att rida ut helt själva ännu. Du har bara haft honom i 3 månader och du har knappt ridit innan det. Han är inget häst som måste gå helt regelbundet i veckorna eftersom han är i den kondition han är i och ni kan roa er med tömkörning och NH eller rida hemma vid stallet om ni är ensamma. HA INTE SÅ BRÅTTOM!

2014-01-02 @ 19:40:56
URL: http://olinao.blogg.se
Postat av: lina

Och ta några djupa andetag och njut av att du har en fyrbent STOR vän! :)

2014-01-02 @ 19:41:18
URL: http://olinao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0