Sadellös

Winston sadel ligger inte alls bra på hans rygg längre. Antingen har jag suttit ut den eller så har han ändrat form. Vi tycker att han har gått ner i vikt de senaste veckorna. Vi ska Kolla masken nu på måndag och se om det kan vara en orsak. Funderar även på att öka hö´t under en period innan det finns mer gräs ute. Annika funderade på om vi skulle öka havren också haha.. Men näe han behöver inte bli piggare än såhär på ett tag. 

Så nu har jag ingen sadel och kan därför inte rida riktigt. Jag har ju ändå tänkt ta ut en sadelprovare för att skaffa en "riktig" sadel. Eller en som passar honom perfekt. Lina tycker att jag borde vänta tills han gått upp i vikt igen så att jag inte köper en sadel som inte passar igen om några månader. Klokt! Men vad ska jag då göra nu under tiden? Jo, jag tänkte att jag tar tag i inkörningen igen och fixar vagnen. Men varje gång jag hört av mig till han som sålde vagnen så har han inte svarat och idag när jag fick tag på honom sa han att han sålt den till någon annan. Så nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra. Känns drygt som tusan!
 

Kommentarer
Postat av: Tina

Tips: Pälssättning är prioriterad just nu och att tillverka päls kostar massor i protein och kommer ta på kroppen om det inte tillförs i foder.
Havre är alltså ingen superbra lösning då det i första hand är energi. Rejält med lucernhack och nån dl sojamjöl är ett mycket bättre alternativ.

Skadar ju inte att kolla sadeln heller, brukar inte kosta så värst att stoppa om dem :)

Svar: Tack! Fast jag ändrade inte fodret förra året. Havren var ett litet skämt som vi har då jag tidigare vägrat all havre för jag inte vill ha en "galen häst" som de som hade honom tidigare sa att han blev om han fick havre. Jag gillar överlag inte olika tillsatser utan vill att han ska äta så rent som möjligt. Men jag ska absolut kolla upp Lucernhack. Ja jag har en syntetsadel nu som jag inte känner att det är värt att satsa på. Hoppas sadelprovaren kan komma ut i vecka och att jag sen hittar en sadel i djungeln :)
Hanna

2015-04-26 @ 20:47:56
URL: http://tinatjejen.blogg.se
Postat av: Tina

Hej igen!
Lucern är inget annat än ett annat sorts hö, med mer protein i, så det är en ren råvara och ingen tillsats. Jag kör bara på råvaror så man vet vad man köper :)
Växer dem och rids och tränas så behövs det extra krut vid pälssättningen, du kanske hade ett bättre hö förra året, mer gräs i hagen? Man vet aldrig. Hö är ju väldigt olika från parti till parti ofta tyvärr :/

Svar: Men om man köper det i 20 kg säckar känns det väl som att det blir himlans dyrt att ha som hö? Hur mycket tror du att man skulle behöva ge? Och hur länge?
Hanna

2015-04-27 @ 15:59:18
URL: http://tinatjejen.blogg.se
Postat av: Tina

Jag uttryckte mig nog klumpigt, jag menar att det är ett GRÄS, men väldigt mycket mer kraftigare sort:) Du ska inte ge 14 kg av det, då blir du ruinerad :D
Jag har en lättfödd häst och hon går på runt 15kg hösilage och fri tillgång på halm. Från December fram till det blir bra med gräs i hagarna i slutet på april så ger jag i kraftfoder: 0,5-1,5dl bra mineral anpassat för foderstat på råvaror, (Gillar Hippo Selection), 1/4 Krafftmått betfor, 1 dl soja, salt, en skvätt rapsolja och lucern 3 ordentliga "tvåhandslyror" (skulle tro det motsvarar 1 liter). Blötlägger hela kalaset och ger en gång om dagen. Den högre soja-givan direkt när jag börjar märka att fällningen börjar. Får kraftfoder året om men betydligt mindre mängd, bara för att underhålla magbakterierna och få i henne mineral och under maj-sep/okt är det bete på heltid så då är det gräs enbart, lite krf några dgr i veckan för mage och mineral skull då :)
Lite invecklat förklarat kanske, men kort sagt så hade jag lagt i några nävar några dagar och tittat på bajset. Blir han inte lös så öka lucernen lite rappt upp till ca en liter, det är inte fel med lite rapsolja till, ger fin glans i pälsen:)
Soja kan du ge upp till 1,5 dl av ca, det är rätt skarpt.
Hur länge beror på honom :) Ta kort på honom ofta om du tycker det är svårt att se hur kroppen hans ändrar sig, det tycker jag är superbra hjälpmedel!
Jag skulle tro fram tills du har rejält med gräs i hagarna, (förutsatt att ni har gräshage då förstås...).

Svar: Använder du mix, strå eller pellets? Jag funderar på olja och lucern.. Kan ju inte förstöra nått troligtvis iaf. Låter inte invecklat det låter väldigt sunt och väldigt snällt att du förklarar så noga! Vi har stora snart gräsfyllda hagar :)
Hanna

2015-04-27 @ 21:32:18
URL: http://tinatjejen.blogg.se
Postat av: Tina

Hackat strå kör jag med för jag gillar inte att det är så nermalt som det är i pellets och och jag vill själv ha koll på hur mycket annat man ev stoppar i foderhinken så jag kör bara råvaror :)
Du förstör inget! Snarare tvärtom!

Svar: Köpte det idag och började med en tuss :)!
Hanna

2015-04-28 @ 16:50:05
URL: http://tinatjejen.blogg.se
Postat av: Tina

Lycka till! Kommer gå som en dans!:)

2015-04-28 @ 21:56:00
URL: http://tinatjejen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0