Winstons "häst profil"

Jag hittade en så grymt intressant sida där man kunde utifrån olika egenskaper och hur hästen är och reagerar. Det absolut roligaste är att jag inser hur mycket jag förändrat Winston och att han nu uppfyller alla de positiva egenskaperna mycket mer och de mindre bra mycket mindre. Winston var ju otroligt annorlunda då jag fick hem honom motför han är nu i allt från att bara kolla på till att rida eller hantera från marken.

Left Brain (tänkande) Introvert

Egenskaper:

• Oengagerad
• Ointresserad
• Omotiverad
• Utmanande/Trotsig
• Argumentativ
• Trög
• Matorienterad
• Lätt uttråkad
• Tendens att bocka
• Envis
• ”Lat”
• Dominant
• ”Pushy” Knuffar
• Obekymrad
• Säker
• Nyfiken
• Tillitsfull
• Slö
• Låg energi
• Tendens att stanna
Positiva kännetecken (Milda, medel eller extrema). Ju fler som stämmer överens, desto mer allround är hästen.
• Tolerant
• Förnöjsam
• Trevlig
• Smart
• Lugn
• Pålitlig
• Konsekvent/Följdriktig

Den här hästen behöver bli motiverad och sporrad av saker som vila, kli, mat, beta. Den behöver känna en mening med träningen – någonstans att gå till. Ett skäl för att bli motiverad att lämna sin bekvämlighets plats. Mycket variation.
Ledarskapsstrategier: Använd omvänd psykologi och gör det motsatta av vad hästen förväntar sig. Ta det långsamt. Låt det ta tid och vänta ut hästen så gör den mer för dig.

Markträning Svårigheter:
• flytta framdelen
• ”dra” hästen mot dig
• flytta undan för fysiskt tryck
• flytta den!
• sända ut, gå runt och komma tillbaka på volt
• i frihet (Liberty)

Lösning: Träna på att ”dra” framåt/komma till dig. Ta det långsamt, tvinga inte hästen. Ge den tid att tänka. Belöna för de små sakerna. Vänta på hästen så börjar den göra mer.
Markträning i lina hjälper dig att vara mer sammankopplad till den här hästen så du kan göra saker mer intressanta. Liberty – markträning i frihet är vad denna häst vill ha men du måste hålla det intressant och kort för den så den håller sig motiverad att stanna vid dig.

Ridning Svårigheter:
• Svårt att hålla igång.

Lösning: Gör många stopp och övergångar nedåt i gångarterna för att få denna häst motiverad att gå. Freestyleridning är denna hästs favoritgrej eftersom den kan visa hur smart den är, och hur mycket den ogillar att vara en ”marionettdocka”. Koncentrerad ridning är väldigt utmanande för denna häst. Korta sessioner med mycket belöning/beröm är bäst.

Min kommentar:
Jag blir så lycklig då jag läser det här för det betyder att jag läst av och lärt mig väldigt bra hur Winston fungerar och vad som fungerar och inte. Att tvinga Winston fungerar aldrig, eller jo jag kan tvinga honom men då har jag INTE en glad häst. Om man bara väntar på Winston vid ett dike, vid plattan(igår), vid en skylt som står ivägen enligt honom eller vid alla saker som han inte förstår på en gång så löser han det på ett utmärkt sätt, han måste liksom bestämma själv att han VILL. Om jag då pushar honom lite för mycket så tar det först och främst mycket längre tid och hela han känns onöjd, vilket jag hatar. Flytta honom har vart lite av en kamp tidigare, han tog alltid ett steg tillbaka mot mig för att få "sista ordet", han gör väldigt sällan det nuförtin. Han kan flytta sig utan att jag ens nuddar honom nu och det är ju så coolt! Just nu kämpar vi ju med att han villigt ska gå ut på volten och förut vägrade han helt, nu går han ut och tjabblar lite då han ska börja trava mest. Åhh jag är så himla stolt över min fina häst nu!!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0