Träningen!

Okej jag kan ärligt säga att det är sjukt jobbigt att träna varje jävla dag. Jag är inte en tränings freak över huvudtaget. Men just nu känner jag och min bekantskapskrets av att det är mycket träning i mitt liv. Min kropp är så jävla trött och seg. Jag somnar om jag råkar lägga mig på soffan mitt på dagen och jag har alltid hört att man ska få mer energi av att träna. Jag tror jag har chockat min kropp lite. Den är ju absolut inte van att få arbeta såhär mycket. Dock så tränar jag inte alls lika mycket som många andra men för mig räcker detta gott och väl.

En av anledningarna till att denna vecka har varit lite jobbig är just träningen. I måndags hoppade nämligen mitt knä ur led när jag var på gymmet. Jag fick ren panik inom mig och kunde lika gärna ha börjat stört grina och givit upp hela skiten men istället vred jag tillbaka knät och gick hem. Knät blev väldigt ömt och lite svullet så jag vågade inte köra Crossen så länge på tisdagen. Istället körde jag skiten ur mina armar. Höjde vikterna lite mer än vanligt och körde hantlar och allt. Detta resulterade i att min handled fick lida och jag fick fruktansvärd värk. Min vänstra handled bröt jag en gång för många år sedan när jag ramlade av en skenande häst. Jag fick operera och de gjorde fel och har har hela tiden lite ont i handleden än idag. Men när jag anstränger den så får jag sjuklig värk. Voltaren är då min enda räddning för att ens kunna sova. Så på onsdagen var jag sjuk sur och trött på träningen och min egen kropp. Jag är egentligen inte en så gnällig människa men värk och felaktigheter med kroppen är bland det värsta jag vet. Men jag har gjort det jag sagt och tränat vareviga dag i en vecka så nu är det 2 kvar.

Jag har iaf bestämt mig för att lyssna på min kropp framöver och om jag anser att den behöver en vilodag så tar jag en till sådan. Det är inte värt att få krämpor för att jag tränar för mycket utan jag vill ju träna för att må bättre.
Självklart kommer jag inte sluta träna nu när jag äntligen kommit igång!! Vissa har kommenterat och två har skickat mail angående detta. Så därför har jag lagt in alla betalningar för gymmet på banken, 1 års träning!!

Detta har jag tränat denna vecka..
Måndag: 30 minuter på Crossen + Magövningar.
Tisdag: 7 minuter på Crossen + Magövningar + Massa arm övningar.
Onsdag: 30 minuter på Crossen.
Torsdag: 30 minuter på Crossen.
Fredag: 30 minuter på Crossen.
Lördag: 30 minuter på Crossen.
Söndag: Fri - gymmet är stängt.

En annan grej jag helt ärligt kan säga är att jag är grymt nöjd med mig själv för att jag klarat av denna veckan trots allt skit som hänt. Jag är också väldigt nöjd över att min kondition har förbättras avsevärt sedan jag började träna i december. Första gången jag stod 30 minuter på Crossen så dog mina ben, alltså dom orkade knappt bära mig ut till bilen, dom kändes som spaghetti. Igår när jag gick ut från gymmet så kände jag " Ja nu åker jag och hjälper till med flytten". Jag tänkte inte alls på att jag måste hem och vila eller sitta ner för att benen var död. Fatta så fort det går att förbättra och träna upp sin kropp om man bara ger sig fan på det. Jag är blöt av svett varje dag jag går från gymmet så tro inte att jag står och slöar på Crossen för det gör jag inte. Vissa dagar tar jag det lite lugnare och vissa dagar kör jag stenhårt. Men jag kör lite så som jag känner att kroppen orkar. Jag litar mycket mer på min kropp och muskler redan. Det känns så skönt!

Jag har valt att köra på Crossen för att jag känner att det är den som tar mest på mig och det är just kondition jag behöver för att förbränningen ska hållas igång. Boll övningarna ska jag göra ca 2 gånger i veckan men det var då mitt knä åkte ur led så därför är jag lite rädd för dom nu, men till veckan ska jag försöka igen. Armövningarna har jag helt lagt på hyllan, jag orkar inte ha ont, jag funkar inte då.

Jag har ändrat belöningen för mig själv om jag klarar träningsutmaningen. Jag får en timmes fotvård om jag klarar det. Hur jag gör den 29 är något jag bestämmer mig för då. Just nu känner jag inte alls för att dricka en massa sött, det kan ju bero på att jag åt söta saker iförrgår.

Smoothie är perfekt efter träningen!

Kommentarer
Postat av: Jannica

Du är sjukt duktig!

Men akta då du inte skadar dig, bra att lyssna på vad kroppen vill. Du ska vara jätte stolt. Jätte bra förebild för andra.

Ha en bra söndag. Kram

2011-01-16 @ 16:28:29
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se/
Postat av: MalinKalin

Jag är riktigt impad av dej för jag pallar inte 30 min på crossen för det är ju så sjukt jobbigt :P

2011-01-16 @ 18:45:50
URL: http://malinkalin.blogg.se/
Postat av: anna

hej hanna!

jag tycker att du är superduktig som har kommit igång med träningen trots motgångar, ge inte upp bara!:)

något som är väldigt värt när man börjar träna är faktiskt att skaffa eller åtminstone prata med en personlig tränare som kan hjälpa till att lägga upp ett bra träningsschema just för dej, svara på ALLA frågor om träning och allt som har med det att göra och utifrån DINA förutsättningar. det kan räcka med en eller två gånger kanske för att få lite koll på läget:)

sen tror jag att det är viktigt att komma ifrån gymmet iaf 2 dar i veckan, min erfarenhet är att jag gärna kör stenhårt i 2 månader sen blir jag less och skippar totalt i 2 månader (och dessutom behöver kroppen vila). hitta en balans och du kanske kan göra någon annan lättsam aktivitet ett par dagar i veckan som inte är gymrelaterat?

det här kommer gå så himla bra hanna, du är en fantastisk förebild så lycka till!

kram

2011-01-16 @ 18:55:12
Postat av: Sanna

hanna!!!=) vilken kämpe du är!! verkligen jätte inspirerande, du har ju varit sjult duktig jag har inte fattat att du tränat SÅ mycket!=) jag tycker det låter jätte bra som du lagt upp det speciellt gällande konditions träningen, för det är ju framför allt det som bränner fett och gör att du kommer orka mer ju mer som försvinner. Inte konstigt att din kropp är helt slut, min hade varit död haha!=) det är ju gansak logiskt att man blir det när man inte är van att träna så mycket och det är ju sen när man vant sig som belöningen kommer o man blir piggare av träning. Träning har ju många fördelar inte bara att bränna fett utan det rör ju oxå om i systemet o rensar upp, gifter slagg osv. Jag tycker INTE att du ska hålla på med de där vikterna som belastar din handled, kan aldrig vara bra. Personligen är jag ju ingen gym männsika, jag gillar gruppaktiviteter eftersom det göra tt jag glömmer att jag tränar o istället upplever det som hjärngympa att följa ledaren. Du är inte sugen på att testa det framöver? jag blev iallfall positivt överaskad på friskis o svettis, sen brukar de ha massa bra musik som göra allt roligare=) Fortsätt med samma framåtanda hanna, det här går ju lysande o så som du kämpar förstår jag verkligen att det käns tungt ibland annars hade det ju varit helt sjukt!=)

2011-01-16 @ 19:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Klicka här om du vill bli ihågkommen!

Emailadress

URL/Bloggadress:

Spell it out

Trackback
RSS 2.0